The Ritual: backpack-horror voor avonturiers met stalen zenuwen

8 oktober 2018
,
Wat gebeurt er als je horror met mythologie combineert?
the-ritual-netflix_header

Na een noodlottige gebeurtenis besluiten vier vrienden te gaan backpacken in de wilde natuur van Noord-Zweden. Als ze door omstandigheden een shortcut nemen door het bos, wordt hun hechte vriendschap steeds meer op de proef gesteld…

The Ritual is een backpack-horror met prachtige vergezichten

De avontuurlijke horror The Ritual (2017) is een verfilming van het gelijknamige griezelboek van Adam Nevill uit 2011. De Netflix Original werd geregisseerd door David Bruckner. De filmlocatie – Roemenië in plaats van Zweden – belooft voor de kijker een lust voor het oog te zijn. Ondanks de locatiewijziging is niets minder waar. The Ritual schotelt de kijker met enige regelmaat prachtige vergezichten voor van Roemeense bergen, bossen, meren en valleien. Tussen deze langere natuurshots door verkleurt de wildernis in het magische licht van de zonsop- en ondergangen.

Bovennatuurlijk spannende mythologie

Gaandeweg het backpack-avontuur groeit de spanning. In de bossen schuilt een mysterieuze kracht die het op de vrienden gemunt lijkt te hebben. Terwijl de hikende mannen de eerste tekenen van onheil negeren, sluipt het kwaad in hoog tempo dichterbij. In eerste instantie doet The Ritual, gezien het bovennatuurlijke in combinatie met de bosrijke omgeving, sterk denken aan The Blair Witch Project (1999) en de Duitse serie Dark (2017). Toch weet Bruckner The Ritual iets te onderscheiden van het doorsnee horroraanbod door – de filmtitel verraadt het al – de Noorse mythologie een rol te geven in het verhaal.

Het occulte tegenover het psychologische

Daar waar het bij horrorfilms vaak aan logica ontbreekt, slaagt Bruckner er wel in om identificatie tussen kijker en personages te creëren. Dit doet hij door de nadruk te leggen op de psychologische elementen in het verhaal. Zo lopen de spanningen tussen de mannen hoog op. Daarnaast eist de loodzware reis zijn tol. De personages vechten vervolgens niet alleen tegen de vage, occulte kracht in het bos. Ze komen tijdens de hike ieder hun eigen mentale demonen tegen. Vrij logisch, toch?!

The Ritual is voor avonturiers met stalen zenuwen

Het einde van The Ritual is daarentegen wel wat matig en daarmee zeker niet de climax waar je als kijker anderhalf uur naartoe hebt geleefd. De, deels onbekende, cast is overigens prima. Phil en Hutch, vertolkt door Rafe Spall (Prometheus, 2012) en Robert James-Collier (Downton Abbey, 2010-2015), stelen de show. The Ritual is een aanrader voor horrorliefhebbers, maar ook avonturiers met stalen zenuwen zullen deze film ongetwijfeld kunnen waarderen.

The Ritual is te zien op Netflix.

Eindoordeel: The Ritual (2017)
3

In Netflix’ The Ritual plaatst David Bruckner het occulte tegenover het psychologische. De backpack horror is een aanrader voor horrorliefhebbers, maar met de prachtige longshots van de ruige natuur ook een filmtip voor avonturiers met stalen zenuwen.

Productie: David Bruckner | Cast: Rafe Spall, Arsher Ali, Robert James-Collier, e.a. | Scenario: Adam Nevill, Joe Barton | Duur: 94 min. | Genre: Horror, Mystery, Thriller | Jaar: 2017