Mijn beste vriendin Anne Frank: coming-of-age film over joodse tieners in oorlogstijdLeestijd: 4 min.

2 mei 2022
,
mijn-beste-vriendin-anne-frank_header

Anne Frank is wereldwijd beroemd door haar dagboekfragmenten die gebundeld zijn in het boek Het achterhuis. Voordat zij met haar familie gedwongen onderdook in het Achterhuis, ging zij in Amsterdam gewoon naar de middelbare school. Daar leerde ze klasgenootje Hannah Goslar kennen. De innige tienervriendschap tussen deze meiden is jarenlang onderbelicht gebleven. In Mijn beste vriendin Anne Frank doet regisseur Bert Sombogaart – op basis van het gelijknamige boek van Goslar – een poging om de vriendschap tussen Anne en Hannah onder de aandacht te brengen van een breed publiek.

Twee tegenpolen

“Heb je al met Alfred getongd?” fluistert Anne Hannah toe in een van de eerste scenes in de film. Ze zitten samen achter een bureau in een studeerkamer. Verstopt voor Annes vader Otto, blijkt niet veel later, wanneer de man luidruchtig aftelt in het pand. Of het woorden ‘tongen’ nu wel of niet gebruikt werd in de jaren 40, de toon is gezet. Annes interesse in jongens, seksualiteit en kattenkwaad loopt als een rode draad door de film. Nee, in Mijn beste vriendin Anne Frank is Anne bepaald geen lieverdje. Hannah is in alles de tegenpool van Anne: behoedzaam, ingetogen en verantwoordelijk. Haar moeder ligt thuis hoogzwanger op bed. Vader heeft het druk met het veiligstellen van zijn joodse gezin door de nodige papieren te regelen. Hannahs kleine zusje Gaby huilt doorgaans veel en eist alle aandacht van de gezinsleden op.

“Wat zou Anne doen?”

De meeste kijkers zullen wel weten dat het Achterhuis uiteindelijk wordt verraden en de familie Frank vervolgens gedeporteerd wordt. Ook Hannah wordt met haar familie op transport gezet. Mijn beste vriendin Anne Frank volgt Hannah in werkkamp Bergen-Belsen. Om de dramatische toon wat aan te dikken, maakt het scenario gebruik van warrige tijdsprongen over Anne en Hannah in Amsterdam en Hannah die in het beruchte kamp op zoek gaat naar haar beste vriendin. De gruwelijkheden in het werkkamp boeten echter in aan kracht wanneer Hannah wegsluipt tijdens een telappel. Ook de leus “Wat zou Anne doen?” waar Hannah zich wanhopig aan vastklampt, komt in een setting van leven op dood niet erg geloofwaardig over. Vooral niet omdat Anne Hannah vaak heeft laten vallen. Als kijker vraag je je hierdoor af waarom Hannah haar vriendschap met Anne zelfs in de meest beroerde omstandigheden boven haar eigen overlevingsdrang stelt.

Mijn beste vriendin Anne Frank trekt jong kijkpubliek aan

Hier staat tegenover dat Mijn beste vriendin Anne Frank een treffende coming-of-age benadering heeft. Met de rebelse inborst van Anne waar Hannah zich tegen wil en dank door laat meesleuren, trekken de makers ongetwijfeld een jong kijkpubliek aan. Aiko Beemsterboer zet een solide, maar onverwachte versie van Anne Frank neer. Josephine Arendsen domineert als Hannah de film met haar overtuigende acteerwerk. Het verhaal is immers waargebeurd, hoe geforceerd de plot soms aandoet. Ook op gebied van cinematografie is niets mis; Sombogaart was eerder al verantwoordelijk voor de regie van onder meer topfilms als Het zakmes, De storm en de klassieker Knielen op een bed violen. Serieuzer wordt het wanneer ‘Constant heeft een hobbelpaard’ wordt ingezet, Hannah Jiddische liedjes zingt, er kleding wordt ingescheurd terwijl er vervolgens nazi’s door de straten marcheren. De dreiging van het zijn van een joodse tiener in oorlogstijd wordt op deze momenten universeel voelbaar gemaakt voor een geheel nieuwe generatie.


Mijn beste vriendin Anne Frank is te zien op Netflix. Lees ook mijn recensie van Tweede Wereldoorlog jeugdboek Geheim verzet.

Eindoordeel: Mijn beste vriendin Anne Frank
  • Verhaal
  • Personages
  • Muziek
3

Samenvatting

In Mijn beste vriendin Anne Frank brengt regisseur Bert Sombogaart de onderbelichte vriendschap tussen Anne Frank en Hannah Goslar in beeld. Hij baseert zich op het gelijknamige boek van Goslar. Met een coming-of-age benadering worden Anne en Hannah in de film als geloofwaardige tieners neergezet. Het acteerwerk en de cinematografie zijn uitstekend. De plot voelt hier en daar wat geforceerd, ondanks dat het verhaal waargebeurd is. De dreiging van het zijn van een joodse tiener in oorlogstijd is wel goed voelbaar gemaakt, en wordt via het witte doek levend gehouden voor een geheel nieuwe generatie.

Productie: Bert Sombogaart | Cast: Josephine Arendsen, Aiko Beemsterboer, Roeland Fernhout, e.a. | Scenario: Marian Batavier, Paul Ruven | Duur: 103 min. | Genre: Drama | Jaar: 2021

Volg mij op:

Geen reacties

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: