Death Parade: emotionele serie vol existentiële vragen

10 april 2017

Na de dood worden zielen van mensen die tegelijkertijd zijn overleden naar een geheimzinnig café gebracht. Bij de bar aangekomen vraagt de barman niet alleen wat ze willen drinken, maar nodigt hij ze uit voor een spel waarbij hun ‘leven op het spel staat’. De zielen weten niet wie ze zijn, waar ze zijn en hoe ze in het café – Quindecim – terecht zijn gekomen. De barman mag deze vragen niet beantwoorden, maar door het spel te spelen zullen ze zelf de antwoorden ontdekken. Door middel van een bord achter de bar zal willekeurig een spel worden uitgekozen variërend van een potje bowlen tot darten, kaarten en twister. De zielen mogen het café pas verlaten als er een winnaar is gekozen. Al snel blijkt dat de spellen in dit café geen gewone spellen zijn, maar dat hun levens door te spelen letterlijk op het spel komen te staan. Klinkt behoorlijk duister, niet? Dat was althans mijn eerste gedachte toen een vriend deze anime probeerde samen te vatten.

Death Parade (Desu Parēdo, 2015) is een anime-serie geschreven door Yuzuru Tachikawa en geproduceerd door Madhouse. De serie bestaat uit twaalf afleveringen waarin het leven van verschillende koppels centraal staan – van hun aankomst in het café tot het spel dat gespeeld wordt en de strijd die ze daarin moeten leveren. De spellen beginnen iedere keer onschuldig maar nemen halverwege de aflevering een lugubere wending. Vanaf dat moment leert de kijker de personages beter kennen; hun karakter, de relatie die ze tot elkaar hebben, het leven dat ze hebben geleid en hoe ze in het café terecht zijn gekomen.

Hoewel het verloop van het spel voornamelijk uitwijst wie de winnaar is, wordt deze keuze ook neergelegd bij Decim, de stoïcijnse barman van Quindecim. Het is zijn taak om bij te houden wie het ‘best’ geleefd heeft, wiens acties echt niet door de beugel konden en in welke mate de houding tijdens het spel het ware innerlijk van deze zielen weerspiegelt. Naarmate het spel vordert leggen de zielen het zwartste stukje van hun ziel bloot en vergt het spel steeds meer van zijn spelers. Op basis van deze observaties en zijn gave om dwars door de personages heen te kijken, beslist Decim welke ziel gereïncarneerd zal worden en welke zal verdwijnen in de ‘leegte’.

Omdat deze beslissing voor een gewone sterveling te zwaar zou zijn, worden in Quindecim mannequins gebruikt. Deze poppen kennen immers geen emotie. Ook hier kleeft een geheimzinnig plot aan vast dat de serie goed uit weet werken zonder dat alle open plekken worden gevuld. Maar wanneer de mysterieuze Chiyuki als zijn assistent wordt aangesteld – een vrouw waar Decim niet zo snel doorheen kan kijken – wordt duidelijk dat Decim steeds meer moeite heeft om het lot van de zielen te bepalen. Bovendien gaan deze beslissingen hem niet bepaald in de koude kleren zitten. Is hij wel zo stoïcijns als hij doet voorkomen? En wie is deze geheimzinnige Chiyuki eigenlijk?

Death Parade werpt door middel van emotioneel beladen scènes enkele existentiële vragen op bij de kijker. Vragen over het leven, de dood en consequenties van bepaalde acties zullen zeker door je hoofd gaan tijdens het kijken van deze korte anime. De personages worden onder een diepgravende psychologische blik ontleed, soms zelfs bij het wrede af. De situaties die worden voorgeschoteld zijn bizar en eng tegelijk, maar zorgen er telkens voor dat je als kijker enorm met de personages mee leeft. Waar zou je zelf bijvoorbeeld op worden afgerekend als je in Quindecim zou belanden? Welk karakter zal tijdens het spelen met je eigen leven bij jou naar boven komen? Hoe zou Decim jou veroordelen? Zou je gereïncarneerd worden, of niet? Knap hoe deze anime in zo weinig afleveringen toch een diepe indruk weet achter te laten.

Eindoordeel: Death Parade (2015)
4

Death Parade werpt door middel van emotioneel beladen scènes enkele existentiële vragen op bij de kijker. Vragen over het leven, de dood en consequenties van bepaalde acties zullen zeker door je hoofd gaan tijdens het kijken van deze korte anime. De personages worden onder een diepgravende psychologische blik ontleed, soms zelfs bij het wrede af.

Regie: Yuzuru Tachikawa, Madhouse | Voice Cast: Tomoaki Maeno, Asami Seto, Rumi Okubo | Scenario: Yuzuru Tachikawa | Genre: Anime, Drama, Mystery, Psychological | Jaar: 2015