Lost: survivalserie waar je zelf een beetje in verdwaalt

22 augustus 2016
Leestijd: 8 min.
Lost is een perfecte serie voor liefhebbers van trage mysteries.
lost-series_header

Stel je voor dat je op een vliegveld zit te wachten op je vlucht. Het zal niet lang meer duren voordat het vliegtuig klaarstaat en iedereen een rij zal vormen om in te stappen. Je kijkt om je heen en neemt vluchtig de mensen in je op waarmee je straks in het vliegtuig zal zitten. Allemaal verschillende mensen met verschillende verhalen en motieven. Ze hebben echter één ding gemeen: de bestemming. Enkele uren later stort het vliegtuig neer op een onbewoond eiland. Op miraculeuze wijze overleef je de crash samen met een aantal andere passagiers. Je zult er samen het beste van moeten maken.

Dit is het concept van één van mijn favoriete series: Lost (2004-2010). Vlucht Oceanic 815 stort neer op een tropisch eiland en een groep mensen moet er zien te overleven. Hoewel dit behoorlijk Expeditie Robinson-achtig klinkt, gebeuren er al snel geheimzinnige dingen op het eiland. Dieren slaan alarm, mensen verdwijnen spoorloos (of verschijnen uit het niets). Diep in de bossen houdt zich een donkere kracht schuil. Misschien is het eiland toch niet zo onbewoond als aanvankelijk werd gedacht…

Let op: dit review bevat enkele spoilers!

Lost 1. | Het avontuur begint

ABC’s Lost bestaat uit zes seizoenen en een zeer uitgebreide cast en dat zorgt voor veel afwisseling. In seizoen een worden de personages en hun uiteenlopende verhaallijnen door middel van flashbacks geïntroduceerd. Daarnaast leren we het mysterieuze eiland kennen. Het overlevingselement wordt al snel aangevuld met genres als (psychologische) thriller, sciencefiction en fantasy. Ook wordt al vroeg de vraag opgeworpen hoe het vliegtuig boven dit eiland heeft kunnen neerstorten. Was het toeval, of toch niet? Door de vele mysteries en de weinige antwoorden ‘vliegt’ het eerste seizoen snel voorbij.

Lost 2. | 4-8-15-16-23-42

Seizoen twee van Lost begint al meteen vrij raadselachtig met een lang shot van het leven van ene Desmond Hume in een ‘hatch’ ergens op het eiland. Hoewel het idee van het om de 108 minuten indrukken van een knop in het begin voor veel spanning zorgde, werd dit al snel een nutteloze bezigheid. Locke’s vastberadenheid en zijn ‘geloof’ in het redden van het eiland is echter interessant. Helemaal tegenover de meer rationele, wetenschappelijke benadering van Jack. Dit is een tweekamp die de rest van de serie blijft bestaan.

Flashbacks en interessante personages

In seizoen twee leren we wederom een aantal nieuwe, interessante personages kennen, zoals Desmond, Mr. Eko en Ben Linus. Er wordt bovendien volop gebruik gemaakt van flashbacks. Ook het tweede seizoen zit weer vol verrassende en aangrijpende plotwendingen. Tot slot maken we kennis met het DHARMA-Initiative, een groep wetenschappers die zich bezighoudt met het ontcijferen van een code waarmee de mensheid in staat wordt geacht om het einde van de wereld te overleven.

Lost 3. | The Others

In seizoen drie worden de flashbacks wederom veelvuldig gebruikt. Daarnaast richt dit seizoen zich op ‘The Others’, de andere eilandbewoners. Wie zijn ze? En wat doen ze op een tropisch eiland midden in de oceaan? The Others blijken in een klein dorpje op het eiland te wonen. Aan de kijker wordt hun kant van het verhaal getoond wanneer Oceanic 815 op hun eiland neerstort. Met als doel om het eiland te ‘beschermen’, lukt het The Others om ongeveer de helft van de groep overlevenden gevangen te nemen. Om hun plannen voor de passagiers te maskeren, spreken The Others Russisch en Latijn, de taal van de verlichting, tegen elkaar.

Nieuwe personages en een afscheid

Als kijker kom je erachter dat het eiland raadselachtige krachten heeft die invloed hebben op ziekten en zwangerschap. Een nieuw personage voegt zich bij de cast, Juliet Burke. Zij is een arts die voor enige opschudding zorgt binnen de driehoeksverhouding van Jack, Kate en Sawyer. Juliet is op het eiland belandt door Richard Alpert, één van de The Others, omdat ze vruchtbaarheidsarts is en op die manier bij zwangerschappen zeer bruikbaar is. Na maanden van afzondering lukt het de overlevenden om contact te maken met de buitenwereld. Verder worden verschillende ‘hatches’ opgespoord en vernietigd. Desmond blijkt toekomstvoorspellingen te kunnen doen en we nemen afscheid van één van de hoofdpersonages.

Lost 4. | Oceanic Six

Na de enkele onopgeloste mysteries in seizoen drie, wordt in seizoen vier gestart met flashforwards waarin we zien hoe het leven van de personages er in de toekomst uitziet na het vliegtuigongeluk. Desmond en Ben introduceren in dit seizoen het concept ‘reizen door tijd en ruimte.’ Daarnaast maken we kennis met de bemanning van de helikopter (Charlotte, Daniel, Frank, Miles en Naomi). De drang om het eiland te verlaten wordt voor een aantal overlevenden steeds sterker.

Het eiland van de ondergang redden

Hoewel de helikopter een goede uitkomst biedt om eindelijk te ontsnappen, is de bemanning om een heel andere reden naar het eiland toegekomen. Ben besluit hun plannen te dwarsbomen door het eiland door tijd en ruimte te laten reizen,  waardoor uiteindelijk maar zes overlevenden aan het eiland kunnen ontsnappen: de Oceanic Six. Na een hevige oorlog op het eiland, wordt aan het eind van seizoen vier duidelijk dat deze zes personages onmisbaar zijn voor het eiland en ze allemaal terug zullen moeten komen om het eiland van de ondergang te redden.

5. | Time Travel

Aan het begin van seizoen vijf bevinden de achtergebleven overlevenden op het eiland zich in de nasleep van het tijdreizen dat door Ben in gang was gezet. Hierdoor reist het eiland onwillekeurig heen en weer in de tijd. Hierdoor is het soms niet altijd even duidelijk in welke tijd de personages zich nu bevinden. Bovendien worden deze momenten afgewisseld met flashbacks en het terughalen van de Oceanic Six door Ben onder leiding van Eloise Hawking. Wel is duidelijk dat tijdreizen een slechte invloed kan hebben op de gezondheid van de mensen op het eiland.

Locke’s eigen missie

Uiteindelijk komt de groep achterblijvers in het jaar 1977 terecht en besluit zich voor te doen als leden van de DHARMA-Initiative. Locke is zijn eigen missie gestart en slaagt erin om het tijdreizen op het eiland te stoppen. Hierdoor komen een aantal personages vast te zitten in het jaar 1974. Het lukt Daniel om het eiland te verlaten en hij besluit verder onderzoek te doen naar tijdreizen. Wanneer de Oceanic Six weer terugkeert naar het eiland komen ze vast te zitten in het jaar 1977.

Jacob een lesje leren

Dit plot werkt het leven van The Others en DHARMA-leden verder uit en we maken kennis met een jonge Ben Linus. Wanneer Daniel weer terugkeert naar het eiland, volgen er een aantal warrige ontwikkelingen omtrent het reizen door de tijd waarmee hij door middel van het laten ontploffen van een bom, de crash van Oceanic 815 hoopt te voorkomen. Het eiland reist terug naar 2007 waarin een nieuw vliegtuig op het eiland crasht en de overlevenden in contact komen met John Locke. Locke lijkt niet meer zichzelf te zijn en zet koers naar het standbeeld van Taweret om de geheimzinnige Jacob een lesje te leren.

6. | Flash sideways world

Na de spannende laatste aflevering van seizoen vijf, introduceert seizoen zes zogenoemde ‘flash sideways’. Dit is een nieuwe verhaallijn waarin de overlevenden van de Oceanic 815 elkaar opzoeken om bij elkaar te komen. De verschillende rode draden door het verhaal heen worden samengevoegd of afgerond. Al snel wordt duidelijk dat Jacob in ieders leven op een bepaald punt aanwezig is geweest en hen naar het eiland heeft geleid. Eindelijk wordt het mysterie omtrent Jacob en de duistere kracht op het eiland onthuld en leren we dat de code als een soort ‘constante’ fungeert waarmee Jacob zijn vervanger probeert aan te wijzen. De strijd die nu losbarst (en die eigenlijk de hele serie al woedde) gaat tussen Jacob en de duistere kracht, The Man in Black. Verschillende fronten proberen de donkere kracht tegen te houden om het eiland te redden. Wie zal er winnen?

The End

De slotaflevering van Lost beslaat twee afleveringen. Na een spannend gevecht zien we wat er van het eiland is geworden. De laatste scene, waarin alle overlevenden van de Oceanic 815 bij elkaar komen en zich voorbereiden op hun tocht naar het ‘hiernamaals’, vond ik goed bedacht en ik ben dan ook tevreden met dit einde. Het had op zoveel manieren kunnen eindigen. Er is zoveel gebeurd in deze zes seizoenen, dat het eigenlijk alle kanten op had kunnen gaan. Na het zien van het slot had ik het gevoel dat alles samenkwam. Ik was het door de serie heen niet altijd eens met welke personages doodgingen en sommige elementen bleken erg overbodig of niet goed uitgewerkt. Desondanks heeft het laatste seizoen veel goedgemaakt.

Lost is voor liefhebbers van mysteries en langzame ontrafelingen

Als je houdt van mysteries en langzame ontrafelingen is deze serie zeker een aanrader. De hoeveelheid aan personages zorgt ervoor dat er voor iedereen wel één of meer favoriet(en) heeft. Daarnaast is er genoeg spanning, avontuur en drama toegevoegd die de ongeduldige kijker helpt om door de ingewikkelde verhaallijnen heen te komen. Eén ding is echter onvermijdelijk gebleken: als kijker ben je in deze serie soms zelf ook een beetje ‘lost’.

Eindoordeel: Lost (2004-2010)
5

Lost is een serie vol mysteries en langzame ontrafelingen. De hoeveelheid aan personages zorgt ervoor dat er voor iedereen wel een (of meerdere) favoriet(en) bij zit(ten). Daarnaast is er genoeg spanning, avontuur en drama toegevoegd die de ongeduldige kijker helpt om door de ingewikkelde verhaallijnen heen te komen.

Productie: Jack Bender, e.a. | Cast: Matthew Fox, Evangeline Lilly, Terry O’Quinn, e.a. | Scenario: J.J. Abrams, Jeffrey Lieber, Damon Lindehof, e.a. | Duur: 118 afl. van 44 min. | Genre: Adventure, Drama, Fantasy | Jaar: 2004-2010