Romance is a Bonus Book: drama over een groep bijzondere boekenwurmen

8 april 2019
,
Koreaanse dramaserie voor boekenliefhebbers.
romance-is-a-bonus-book-netflix_header

Netflix voegt steeds vaker nieuwe K-drama’s toe. Na een tijd geleden One More Time (2016) te hebben gezien, trok nu Romance is a Bonus Book (2019) mijn aandacht. Deze dramaserie verhaalt over Kang Dan-I (Lee Na-young). Ze is een 37-jarige gescheiden vrouw die als alleenstaande ouder voor haar dochter moet zorgen. Om haar leven weer op de rit te krijgen, moet ze financieel haar eigen boontjes gaan doppen. Het probleem is dat Dan-I zo lang uit het werkleven geweest dat niemand haar wil aannemen! En dat terwijl ze in het verleden als succesvol copywriter diverse prijzen heeft gewonnen…

Liefde op de werkvloer

Gelukkig voor Dan-I is daar haar rijke, knappe jeugdvriend Cha Eun-ho (Lee Jong-suk). Deze jongen is pas begin dertig maar heeft het goed voor elkaar. Eun-ho is namelijk bestsellerauteur, hoogleraar én de jongste hoofdredacteur ooit bij Uitgeverij Gyeoroo. Wat Dani-I nog niet weet is dat haar beste vriend een oogje op haar heeft. Als zij bij hem in komt wonen zorgt dit voor ongemakkelijke situaties. Eun-ho bevindt zich zo diep in de friend zone dat hij geen schijn van kans bij haar maakt. Dit wordt nog erger als Eun-ho een baantje voor Dan-I regelt bij zijn uitgeverij en ze elkaar niet alleen thuis, maar ook op het werk zien.

Verhaallijnen vol obstakels

Dan-I is blij dat ze weer aan het werk kan, maar als ‘ondersteunend personeel’ wordt het haar bij Gyeoroo niet gemakkelijk gemaakt. Ze ligt vaak overhoop met directeur Ms. Go en is daarbij meerdere malen de dupe van jaloerse acties op de werkvloer. Ook voor Eun-ho stapelen de problemen zich op. Dan-I legt het aan met freelance boekontwerper Ji Seo Joon (Wi Ha-joon) die haar, als een prins op het witte paard, op een regenachtige avond uit een hachelijke situatie weet te redden. Hoewel Dan-I aangeeft niet meer in sprookjes te geloven, mondt deze toevallige ontmoeting uit in meer afspraakjes. De twee lijken veel chemie te hebben waardoor Seo-joon een serieuze bedreiging vormt voor Eun-ho. Eun-ho wordt op zijn beurt achternagezeten door de op hem verliefde redactrice Song Hae-rin (Eu-gene Jeong). De hoofdredacteur raakt daarnaast verwikkeld in een duister geheim rondom geprezen auteur Kang Byeong-jun.

Zoetsappige dramaserie met veel ups en downs

Romance is a Bonus Book werd geredigeerd en geschreven door Jung Hyo Lee en Hyun-jung Jung. De serie behandelt meerdere verhaallijnen die worden ondersteund door een lichte, zonnige soundtrack. Het verhaal bevat dan ook genoeg ingrediënten om de kijker zestien uur lang te boeien. Zoals de titel wellicht doet vermoeden is Romance is a Bonus Book een zoetsappige dramaserie met veel ups en downs. De dieptepunten zijn verdrietig en pijnlijk en de hoogtepunten zitten vol hilarische scenes. Dit laatste is veelal dankzij junior editors Ji-yul (Kyu-young Park) en Park Hoon (Ki-doong Park).

Bijzondere boekenwurmen in Romance is a Bonus Book

Opvallend is dat Romance is a Bonus Book, vanuit een aziatisch perspectief, enkele interessante onderwerpen aansnijdt. Een vrouw die na haar scheiding vol voor haar carrière gaat, is geen alledaagse kost. Ook de liefde tussen een jongere man en een oudere vrouw wordt hier, evenals in Something in the Rain (2018), belicht. Wat de serie tot een succes maakt zijn de bontgekleurde (en -geklede!) personages die door de acteurs perfect worden vertolkt. De werknemers van Uitgeverij Gyeoroo zijn een bijzondere groep boekenwurmen die je zeker niet snel zult vergeten. Het einde van de laatste aflevering voelt dan ook als het uitlezen van een goed boek: bitterzoet. Romance is a Bonus Book is een aanrader als je van boeken houdt, geïnteresseerd bent in de boekenwereld of je wilt verliezen in een aangrijpende dramaserie. …Of een combinatie van deze drie.

Romance is a Bonus Book is te zien op Netflix.

Eindoordeel: Romance is a Bonus Book (2019)
4.5

Romance is a Bonus Book verhaalt over de 37-jarige Dan-i die na haar scheiding op zoek is naar een baan. Dankzij haar jeugdvriend Eun-ho kan ze aan de slag bij Uitgeverij Gyeoroo, maar wat ze niet weet is dat hij een oogje op haar heeft. Romance is a Bonus Book is een dramaserie vol verhaallijnen, geheimen, humor en een groep bijzondere boekenwurmen.

Productie: Jung Hyo Lee | Cast: Lee Na-young, Lee Jung-suk, Wi Ha-joon, e.a. | Scenario: Hyun-jung Jung | Duur: 16 afl. van +/- 60 min. | Genre: Drama, Romance | Jaar: 2019