The Many Faces of Ito: drama met drie gezichtenLeestijd: 2 min.

6 augustus 2018
the-many-faces-of-ito_header

Dertiger Rio Yazaki (Kimura Fumino) heeft het helemaal gemaakt in Japan. Als succesvol scenarioschrijfster scoorde ze een megahit met haar dramaserie Tokyo Doll House. Maar… dat succesje is nu inmiddels al een tijd geleden. Fans zijn toe aan nieuw materiaal, maar Rio zit zonder inspiratie! Tijdens een exclusieve lezing over haar persoonlijke essays krijgen lezers de kans om Rio om liefdesadvies te vragen. Al snel ontdekt Rio dat de verhalen van vier vrouwen allemaal draaien om een man genaamd Ito.

Nieuw schrijfmateriaal: check!

De grote vraag in The Many Faces of Ito (Itô kun A to E, 2017) is of allevier de vrouwen hun verhaal baseren op dezelfde Ito of niet. De serie, gebaseerd op het gelijknamige boek van Asako Yuzuki (2013), stelt daarom iedere aflevering een andere vrouw centraal. Zo maken we kennis met de naïeve Tomomi Shimabara (Sasaki Nozomi), de ongeïnteresseerde Mirai Shida (Shuko Nose), de oppervlakkige Satoko Aida (Elaiza Ikeda) en onzekere Miki Jinbo (Kaho). Iedere vrouw beschrijft Ito op haar eigen manier. De een vindt hem onbeschoft, de ander vindt hem opdringerig en weer een ander omschrijft hem juist als onervaren en bescheiden. Maar allemaal vragen ze Rio een ding: wat moeten ze aan met deze man?

De relaties met Ito in metanarratief

Rio ziet wel brood in deze verhalen en tapet haar bad dicht (cultuurdingetje). Ze nodigt de vrouwen een voor een uit in haar appartement om ze advies te geven over Ito. Vermakelijk is het wanneer de vrouwen hun verhaal doen en de makers besluiten om Rio in de situatie te plaatsten die wordt verteld. In dit metanarratief zien we de vrouwen met hun Ito’s daten terwijl Rio op de achtergrond de gebeurtenissen gadeslaat en van commentaar voorziet. Grappig detail daarbij is dat Rio zich bij elke versie van Ito een passende man uit haar omgeving voor de geest haalt. Het mysterie rondom de identiteit van Ito wordt zo tot aan het eind toe bewaard.

Drie gezichten in The Many Faces of Ito

De mini-serie blijft de eerste zeven afleveringen overeind. Er is sprake van sterk acteerwerk, een flinke dosis introspectie en de verschillende verhaallijnen worden slim in elkaar gevlochten. In de laatste aflevering  komen wat eindjes samen, maar sprake van een climax is er niet. Eerder van een anti-climax die de kijker verslagen achterlaat. Voor een geruststellend happily ever after kun je The Many Faces of Ito het best overslaan. Fans van drama kunnen hier wel hun hart ophalen; de personages hebben niet twee maar drie gezichten.

The Many Faces of Ito is te zien op Netflix.

Eindoordeel: The Many Faces of Ito (2017)
3.7

The Many Faces of Ito blijft de eerste zeven afleveringen overeind. Er is sprake van sterk acteerwerk, een flinke dosis introspectie en de verschillende verhaallijnen worden slim in elkaar gevlochten. In de laatste aflevering komen wat eindjes samen, maar sprake van een climax is er niet.

Regie: Ryuichi Hiroki | Cast: Fumino Kimura, Sasaki Nozomi, Kaho | Scenario: Asako Yuzuki, Kôhei Kiyasu | Genre: Comedy, Drama, Romance | Jaar: 2017

Latest posts by Eline (see all)