Disobedience: sterke vrouwen die geen keus durven maken

30 juli 2018

disobedience-header

Door de grote schare (YA-)fans kreeg coming-of-age film Love, Simon (2018) de afgelopen tijd behoorlijk wat aandacht. Hierdoor zou je haast vergeten dat in de filmhuizen vanaf half juli Disobedience (2017) is gaan draaien. De Chileense oscarwinnaar Sebastián Lelio (A Fantastic Woman, 2017) regisseerde de film. Hij baseerde zijn film op het gelijknamige boek van Naomi Alderman dat verhaalt over een verboden liefde binnen een Joods-orthodoxe gemeenschap in Londen.

Liever kwijt dan rijk

Jeugdvriendinnen Esti Kuperman (Rachel McAdams) en Ronit Krushka (Rachel Weisz) zijn door omstandigheden uit elkaar gegroeid. Wanneer Ronits vader komt te overlijden, keert Ronit vanuit New York terug naar Engeland om de begrafenis bij te wonen. Bij aankomst wacht Ronit een kille ontvangst van haar familie. Ook beste vriend Dovid (Alessandro Nivola) werpt haar slechts bezorgde blikken toe. Alsof dat nog niet genoeg is staat Ronit na jaren plotseling oog in oog met Esti. Haar jeugdvriendin, waar ze destijds gevoelens voor had, blijkt inmiddels getrouwd te zijn met Dovid. Het is duidelijk dat de familie Ronit liever kwijt dan rijk is. Maar de kijker weet op dat punt nog niet helemaal waarom.

disobedience-1

Lovesong schept duidelijkheid

Disobedience neemt de tijd om het verhaal te vertellen dat zich achter Ronits verbanning schuilhoudt. Voor de kijker wordt dit vooral duidelijk als de twee vriendinnen – niet erg subtiel – in Ronits ouderlijk huis luisteren naar The Cure’s Lovesong. Even later vallen de twee gepassioneerd in elkaars armen. Pas op dat moment krijgen de spanning tussen de twee vrouwen, Dovids bezorgdheid en Ronits nerveuze vraag aan Esti of het huwelijk haar bevalt, meer betekenis.

Sterk vrouwelijk personage in Disobedience

Sebastián Lelio’s werk kenmerkt zich door sterke vrouwen als personages op te voeren. In Disobedience strijden Esti en Ronit ieder op hun eigen manier tegen het conservatieve milieu waar ze uit komen. Vooral de vrijgevochten Ronit weet deze rol goed te vervullen en steekt haar mening niet onder stoelen of banken aan de familietafel. Esti ziet haar schijnhuwelijk geleidelijk uiteen vallen, maar probeert uit angst nog goedkeuring te krijgen van haar man om na al die jaren zichzelf te mogen zijn. Dat Lelio vervolgens toewerkt naar een open einde zonder de vrouwen een duidelijke keuze te laten maken is wat teleurstellend. Zeker nadat de opening van de film nog zo predikte dat mensen uniek zijn door het hebben van een vrije wil.

Positief is dan wel weer dat Disobedience vrijwel geen naaktscènes bevat. Zelfs tijdens de veelbesproken hotelscène blijven de personages aangekleed in beeld. Hoe verfrissend.

Eindoordeel: Disobedience (2017)
3.3

Disobedience neemt de tijd om het verhaal van twee jeugdvriendinnen te vertellen. Minpuntje is het open einde waarin de vrouwen geen duidelijke keuze hebben kunnen maken. Verfrissend zijn de sterke personages en Lelio’s keuze om de naaktscènes eens achterwege te laten.

Regie: Sebastián Lelio | Cast: Rachel McAdams, Rachel Weisz, Alessandro Nivola | Scenario: Naomi Alderman, Sebastián Lelio, Rebecca Lenkiewicz | Genre: Drama, Romance | Jaar: 2017