Love, Simon: een perfect liefdesverhaal met realistisch randje

16 juli 2018
Wie is die mysterieuze Blue?
love-simon-movie_header

Diversiteit is een thema dat steeds vaker voorkomt in verhalen voor jongvolwassenen. Zo veroverde John Green in 2012 de harten van jonge (en oudere) lezers met The Fault in Our Stars over twee verliefde, maar terminaal zieke tieners. Een jaar later wist Rainbow Rowell dezelfde weg in te slaan met Eleanor & Park waarin het liefdesverhaal van twee buitenbeentjes met verschillende culturele achtergronden centraal staat.

Alles wat zijn hartje begeerd

In Love, Simon (2018), een verfilming van Becky Albertalli’s boek Simon vs. The Homo Sapiens Agenda (2015), draait het om de 17-jarige Simon Spier (Nick Robinson). Simon is een rustige jongen die op het eerste gezicht alles heeft wat zijn hartje begeerd. Hij wordt omringd door lieve ouders en een schattig zusje. Ook heeft hij drie goede vrienden: Leah Burke (Katherine Langford), Nick Eisner (Jorge Lendeborg Jr.) en Abigail Suso (Alexandra Shipp). Toch wordt al snel duidelijk dat Simon een geheim met zich meedraagt. Hij valt namelijk op jongens. Als Simon op de blog van zijn school een anonieme coming out post van een zekere ‘Blue’ voorbij ziet komen, besluit hij de stoute schoenen aan te trekken.

Love, Jacques

Luisterend naar een LP van The Kinks stuurt hij de mysterieuze Blue een e-mail onder de schuilnaam Jacques. Wat volgt is een frequent mailcontact tussen Simon en Blue. De twee beginnen steeds opener persoonlijke dingen met elkaar delen. Totdat de geeky Martin Addison (Logan Miller) de mails per ongeluk weet te onderscheppen en ze inzet om Simon te chanteren. Wie is Blue? En is Simons geheim nog wel veilig nu zijn e-mails zijn ontdekt?

Grappig, luchtig en verfrissend

Love, Simon lijkt met zijn opvallende indie soundtrack en enkele bekende gezichten uit de Netflix hitserie 13 Reasons Why (2017) het volgende tienerdrama te worden. Maar niets is minder waar. De romantische komedie is luchtig en zeer grappig. Samen met Simon zoek je als kijker gedurende het verhaal mee naar de persoon achter Blue. Dit maakt de film spannend. De emotionele chantage van Martin – die zowel hilarisch als irritant is – draagt tevens bij aan de vermakelijke verhaallijn. Verfrissend is bovendien de manier waarop Simon neergezet wordt als onopvallende jongen die eens niet voldoet aan het stereotype homo.

Love, Simon gaat van feelgood naar realistisch

Hoewel Love, Simon in zijn geheel toch wat picture perfect lijkt, maakt het de slogan “Everyone deserves a great love story” wel degelijk waar. Met uitzondering van een paar jongens die Simon voor schut proberen te zetten (maar al snel worden afgeblaft door de hilarische theaterdocente Ms. Albright) maakt niemand – inclusief Simon zelf – echt een probleem van zijn voorkeur voor jongens. De feelgood film focust zich dan ook liever op het belang van vriendschappen en de waarde van transparantie en eerlijkheid. Ook maakt het duidelijk dat het soms het moeilijkst is om iets op te vertellen aan iemand die je het beste kent. De opmerking van Mr. Worth op het einde van de film waarin hij aangeeft dat Simon en hij op dát vlak dus echt niet hetzelfde zijn, komt dan ook wat onverwachts. Het is ongevoelig en overbodig, maar geeft Love, Simon wellicht (helaas) net dat beetje realisme waar het in die bijna twee uur aan ontbrak.

Eindoordeel: Love, Simon (2018)
4

In Love, Simon wordt spanning afgewisseld met hilarische fragmenten in een luchtig plot. Hoewel de film wat picture perfect lijkt, is dit coming-of-age drama verfrissend en komt de slogan “Everyone deserves a great lovestory” helemaal tot zijn recht.

Productie: Greg Berlanti | Cast: Nick Robinson, Katherine Langford, Jennifer Garner, e.a. | Scenario: Becky Albertalli, Elizabeth Berger, e.a. | Duur: 110 min. | Genre: Comedy, Drama, Romance | Jaar: 2018