13 Reasons Why: heftig tienerdrama dat taboes doorbreekt

14 december 2017
, ,
13 Reasons Why overtuigt en choqueert.
13-reasons-why-1-netflix_header

Een van de populairste Netflix-series in 2017 was 13 Reasons Why (2017). De serie is gebaseerd op het gelijknamige Young Adult boek van Jay Asher. Het verhaal vertelt over de dertien redenen die tot de zelfmoord van het tienermeisje Hannah Baker (Katherine Langford) hebben geleid.

Dertien redenen

Clay Jensen (Dylan Minnette), een klasgenoot van Hannah, ontvangt op een dag een doos vol met cassettebandjes. Op deze tapes laat Hannah de luisteraar weten welke dertien redenen de aanleiding zijn geweest voor haar zelfmoord. Al snel blijken meerdere mensen van Clay’s school de bandjes toegestuurd te hebben gekregen. En dan is er nog Tony (Christian Navarro) die de tieners vanuit zijn rode Ford Mustang nauwlettend in de gaten houdt… Welke rol spelen Clay en zijn klasgenoten in Hannah’s dood?

Tienerproblemen in 13 Reasons Why

Clay begint met het luisteren van de eerste tape en doet hier erg lang over. We zien hoe Hannah start op een nieuwe school, een beste vriendin krijgt en een vriendje. Haar vriendin verhuist het jaar daarop naar een andere stad en haar vriendje, de populaire Justin Foley, neemt hun ‘relatie’ toch niet zo serieus als Hannah dacht. Voor de grap zet hij haar naam op de ‘sletten-lijst’ van Alex Standall (Miles Heizer). De lijst gaat de hele school rond en er worden verschillende roddels over Hannah verspreidt. Normale tienerproblemen, zou je als (oudere) kijker zeggen. Toch geen reden om zelfmoord te plegen? Het duurt dan ook eventjes voordat alle stukjes op hun plek vallen.

Heftige thema’s en overtuigend acteerwerk

13 Reasons Why behandelt behoorlijk zware onderwerpen: verkrachting, pesten, zelfmoord – en werkt deze zeer gedetailleerd uit. De vaart wordt wat uit het verhaal gehaald doordat Clay veel tijd nodig heeft om de tapes te beluisteren. Vanaf de tweede helft van de serie worden Hannah’s problemen steeds zwaarder en heftiger. Het verhaal ontwikkelt zich nog steeds traag, maar de spanning wordt flink opgevoerd. Ook gaat de serie nu dieper in op de persoonlijke levens van de klasgenoten van Hannah en Clay. Deze bijverhalen leren je enigszins te begrijpen waarom zij doen wat ze doen. De cast van 13 Reasons Why bestaat uit jonge en tamelijk onbekende acteurs die allemaal een realistische uitvoering van hun personages neerzetten. De vraag of tieners echt zo gemeen zijn wordt door het overtuigende acteerwerk snel de kop ingedrukt, want ja, dat zijn ze.

Netflix doorbreekt taboes

Een van de meest besproken scènes is de realistische zelfmoordscène van Hannah Baker waarin expliciet wordt getoond hoe zij zichzelf van het leven beroofd. Is dat verstandig om te laten zien in een serie voor tieners? Netflix vindt van wel – om het taboe rondom zelfmoord te doorbreken – maar heeft de heftigste afleveringen toch snel voorzien van een waarschuwing. En terecht, want deze serie en de zelfmoord van Hannah in het bijzonder, is best heftig om te zien. Zeker voor tieners die al met psychische problemen kampen. Een beetje dubieus is het wel. Als taboes doorbreken de belangrijkste beweegreden is voor Netflix om confronterende scènes te tonen, waarom dan meteen een gok wagen bij een riskante doelgroep? Er zijn nog zoveel minder riskante taboes waar tegenwoordig genoeg ruimte voor bestaat om ze eindelijk eens te doorbreken. Volgende keer beter, Netflix.

13 Reasons Why is traag maar spannend genoeg voor tweede seizoen

Al met al volgt 13 Reasons Why trouw het boek. De serie confronteert en raakt de kijker. Samen met (lieve, heel lieve, maar wel onhandige) Clay ontrafel je de geheimen van Hannah, leer je hun wrede klasgenoten kennen en analyseer je de diepere lagen in iemands handelen (of het gebrek daaraan). 13 Reasons Why is traag maar wel spannend genoeg voor een tweede seizoen.

Eindoordeel: 13 Reasons Why (2017)
3.3

13 Reasons Why behandelt behoorlijk zware onderwerpen: verkrachting, pesten, zelfmoord – en werkt deze zeer gedetailleerd uit. De serie volgt trouw het gelijknamige boek van Jay Asher en weet de kijker te confronteren en te raken.

Lees hier mijn recensie van 13 Reasons Why (#3)

Productie: Gregg Araki, e.a. | Cast: Katherine Langford, Dylan Minnette, Christian Navarro, e.a. | Scenario: Jay Asher, Brian Yorkey, e.a. | Duur: 13 afl. van 60 min. | Genre: Drama, Mystery | Jaar: 2017