Your Name: coming-of-age drama met dromerige tijdsverschuivingenLeestijd: 3 min.

7 december 2017
your-name_header

De anime hit Your Name (2016) van gaat de grenzen over. De nieuwe film van Makoto Shinkai brak records in Azië. Nu is het slechts een Oscar verwijderd van het succes dat Hayao Miyazaki’s Spirited Away (2001) jaren geleden genoot. Dit najaar was Your Name dan eindelijk in de Nederlandse bioscopen te zien! Hoewel de anime al eerder op verschillende filmfestivals in ons land werd getoond, zagen wij Your Name in het filmhuis waar de intieme sfeer een uitstekende bijdrage leverde aan dit unicum.

Twee levens, twee dromen

Het meisje Mitsuha en de jongen Taki zijn twee tieners met zeer verschillende levens. Mitsuha woont in het idyllische bergdorpje Itomori waar ze nog steeds oeroude Japanse offerrituelen uitvoeren. Taki woont in het drukke, moderne Tokyo. Allebei dromen ze van een ander leven. Met de komst van een meteoriet verwisselen de twee plotseling een keer van lichaam. Maar het blijft niet bij deze ene keer. De body swap herhaalt zich enkele malen per week wat een reeks komische momenten oplevert. Daarnaast moeten de pubers, door het geheugenverlies dat tijdens het verwisselen optreedt, zich uit lastige situaties zien te redden. Ook voor de kijker is het in dit stadium nog wat onwennig. Is de verwisseling van de personages echt of dromen ze dit?

Om de gênante situaties de baas te zijn, communiceren Mitsuha en Taki met elkaar via een dagboekapplicatie op hun mobieltjes. Mitsuha helpt Taki met zijn crush op een collega. Taki zet Mitsuha op zijn beurt meermaals onbedoeld voor schut in haar kleine dorp. De eerste helft van Your Name vult zich met dit soort komische, luchtige scènes. Daaronder borrelt de spanning al snel op als de film gestaag toewerkt naar een onherroepelijke natuurramp.

Onbereikbaarheid door tijd en ruimte

Shinkai staat bekend om zijn films rondom onbereikbare liefdes door leeftijd (Garden of Words, 2013), verhuizing (5 Centimeters Per Second, 2007) en tijd en ruimte (Voices of a Distant Star, 2002). Your Name, geproduceerd door CoMix Wave Films, is hierop geen uitzondering. Toch gaat de film nog veel dieper door de spirituele koers die het vanaf de tweede helft inslaat. Het dagboekcontact van Mitsuha en Taki wakkert hun nieuwsgierigheid aan en groeit al snel uit tot een onvermijdelijke liefde voor elkaar. De emotionele klap komt als hun liefde op de proef wordt gesteld door de komst van parallelle tijdlijnen en de snel opgevoerde tijdsdruk van de allesverwoestende meteoriet. Zijn hun gevoelens in staat dit alles te overstijgen?

It’s all in the details

Your Name is, net als ieder ander werk van Shinkai, een lust voor het oog. Naast een slim in elkaar vervlochten scenario, zit de anime vol adembenemend gedetailleerde en kleurrijke landschappen. Zo zien we onder andere bundels zonlicht die het vertrek binnensluipen en dwarrelende stofjes belichten, een vliegje dat bij het wegvliegen een trillend blad achterlaat, onmetelijke sterrenhemels en Shinkai’s veelvuldige gebruik van dromerige lens flares. Nog een kenmerk van Shinkai, namelijk het proces van voedselbereiding, wordt door middel van sterk camerawerk en cinematografie tot in detail uitgewerkt. Aan dit alles is te zien dat het Shinkai ook deze keer is gelukt om zichzelf te overtreffen.

Your Name is komisch en dromerig

De keuze voor de soundtrack vol Japanse popsongs past wellicht goed bij de smaak van het jonge Aziatische publiek, maar de liedjes hebben de neiging om met hun dreunende tempo de scènes wat te overweldigen. Aan de andere kant worden gevoelige scènes begeleid door rustige, passende pianostukken. Your Name start als een komisch coming-of-age drama, maar weet de kijker vervolgens overtuigend mee te sleuren in een aangrijpend emotioneel rollercoaster vol verrassende plotwendingen en dromerige tijdsverschuivingen.

Eindoordeel: Your Name (2017)
4.8

Your Name start als een komisch coming-of-age drama, maar weet de kijker vervolgens overtuigend mee te sleuren in een aangrijpend emotioneel rollercoaster vol verrassende plotwendingen en dromerige tijdsverschuivingen.

Regie: Makoto Shinkai | Voice Cast: Ryûnosuke Kamiki, Mone Kamishiraishi, Ryô Narita, e.a. | Scenario: Makoto Shinkai | Duur: 106 min. | Genre: Animation, Drama, Fantasy | Jaar: 2016

2