18 december 2017
, ,
Is deze Amerikaanse liveaction versie hot or not?
death-note-liveaction-netflix-original_header

De Netflix originals schieten als paddenstoelen uit de grond. Eind augustus verscheen de Netflix Original Film Death Note (2017), een Amerikaanse remake van de manga en gelijknamige anime uit 2006.

Macht over leven en dood

A-level student Light Turner (Nat Wolff, die je misschien kent uit de verfilming van John Greens Paper Towns, 2015) komt op geheimzinnige wijze in het bezit van een death note. De regels aan het begin van het boekje vertellen Light dat de persoon wiens naam erin wordt opgeschreven zal overlijden. Op aandringen van de oorspronkelijke eigenaar van de Death Note, de shinigami Ryuk (Willem Dafoe), probeert Light het boekje uit. Als het notitieboekje blijkt te werken, raakt Light langzaam maar zeker in de ban van zijn nieuw verworven macht over leven en dood. Samen met klasgenoot Mia (Margaret Qualley) streeft hij onder de naam Kira het ideaal na om een wereld zonder misdaad en zonden te creëren. Een wereld waarin dieven, pesters en moordenaars krijgen wat ze verdienen: een gruwelijke dood.

Detective L zit Light op de hielen

Uiteraard worden Lights handelingen opgemerkt door de FBI. Ondanks de verdeeldheid binnen het korps – de ene groep is fan van Kira omdat hij de criminelen pakt die zij maar niet kunnen opsporen, de andere groep verafschuwt hem omdat zijn handelen gewoonweg niet ethisch is –  wordt de zaak doorgespeeld naar de geheimzinnige detective L (Lakeith Stanfield). Het toeval wil dat Lights vader, James Turner (Shea Whigham), de leiding heeft over de Kira zaak. Zal L Kira kunnen ontmaskeren? En zal Light uit handen kunnen blijven van L?

Niet te vergelijken met de anime

In geen enkel opzicht is deze live action remake te vergelijken met de anime Death Note. De diepzinnige stream of consciousness ontbreekt, het psychische kat-en-muisspel tussen Light Yagami en Detective L wordt vervangen door een fysieke achtervolging en de film werkt hun briljante intelligentie totaal niet uit. Zo trekt L conclusies die nauwelijks gefundeerd zijn en daardoor behoorlijk kort door de bocht lijken. Lights lot blijkt gaandeweg de film toch erg veel af te hangen van het hersenwerk van sidekick Mia – al is deze afwijking van het origineel ook wel verfrissend. In de film wordt echter niet duidelijk hoe bezeten Light wordt van zijn macht en hoe gek dit hem maakt. Daarnaast komen de geniale deductie skills van L en zijn intuïtieve aard niet goed naar voren. Kortom, de Amerikaanse versie mist alle elementen die de Japanse anime ontzettend sterk heeft uitgewerkt.

Snelle actiefilm of langzame mindfuck anime

Is Netflix’ Death Note dan heel slecht? Nee, dat is het niet. Althans, voor kijkers die de anime niet gezien hebben (shame on you!) is de film toch best vermakelijk. De remake zit vol actie, slowmotion shots, spannende plotwendingen en de verschijning van Ryuk doet bij de kijker zeker de rillingen over de rug lopen. Wil je een snel verhaal vol bovennatuurlijke actie? Kijk dan de film. Maar wil je een verhaal waarin je langzaamaan wordt meegesleurd in de duistere psyche van de personages… om er vervolgens achter te komen dat je op het verkeerde been bent gezet? Klik dan vooral door naar de anime (ook te zien op Netflix)!

2.3

De Amerikaanse Netflix-versie van Death Note mist alle elementen die de Japanse anime ontzettend sterk heeft uitgewerkt. Wil je een snel verhaal vol bovennatuurlijke actie? Kijk dan de film. Maar wil je een verhaal waarin je langzaamaan wordt meegesleurd in de duistere psyche van de personages… om er vervolgens achter te komen dat je op het verkeerde been bent gezet? Klik dan vooral door naar de anime!

Productie: Adam Wingard | Cast: Nat Wolff, Margaret Qualley, Lakeith Stanfield, e.a. | Scenario: Charley Parlapanides, Vlas Parlapanides, e.a. | Duur: 101 min. | Genre: Adventure, Crime, Drama | Jaar: 2017