Death Note: wereldverbeteraar of massamoordenaar?Leestijd: 4 min.

11 april 2016
Diepgravende ethische vragen in animeserie Death Note.
death-note_header

Als je van Japanse anime houdt, kun je er eigenlijk bijna niet omheen. Volgens velen is de animeserie Death Note (2006-2007) van Madhouse een absolute aanrader. De serie is een mix van de genres suspense, ‘whodunnit’ en psychologische thriller. Het verhaal is gebaseerd op de gelijknamige manga van schrijver Tsugumi Ohba en tekenaar Takeshi Obata. Iedere aflevering duurt slechts twintig minuten, maar dit is geen luchtige serie om tussendoor even lekker weg te kijken. Het verhaal begint bij Light Yagami, een veelbelovende honours student.

De ‘death note’ van een shinigami

Terwijl de schooldagen langzaam voorbij gaan en het eindexamen nadert, wordt Light verteerd door een drukkend gevoel van weltschmerz. De wereld zoals hij haar ziet is bedorven, saai en onoprecht. Op geheimzinnige wijze komt Light in handen van een death note. Dit is een klein zwart notitieboekje dat de Shinigami Ryuk, een God des Doods, toebehoort. Wanneer Light het boekje, ondanks dat zijn gedachten hem vertellen dat het om een grap gaat, uitprobeert, gaat de misdadiger wiens naam hij erin heeft opgeschreven inderdaad dood. Zou het boekje de volgende keer weer werken?

Light en L

Vanaf dat moment vormt Light samen met de Shinigami Ryuk een ogenschijnlijk team. Alhoewel Ryuk mensen vooral interessante wezens vindt en uit verveling eerder een toeschouwer is van Lights plannen om een Nieuwe Wereld te creëren. Deze wereld zal vrij zijn van criminelen, onrecht en misdaden. Light zal er zijn licht over laten schijnen en er heersen als een soort God. In het land is inmiddels flinke paniek uitgebroken. Over wordt gespeculeerd over de plotselinge moorden van de zogenoemde Kira. De nationale politie, onder leiding van de legendarische, maar mysterieuze detective L, zet een val in om deze Kira te ontmaskeren. Als dit plan mislukt, is L nog meer vastberaden om de seriemoordenaar op te sporen. Zal het Light lukken om aan L te ontkomen?

De ratio tegenover intuïtie

Wie zal overwinnen, Light of L, is dan ook de hamvraag in de serie. Voor de kijker is het duidelijk wie Kira is. De overige personages in het verhaal worden door Lights plannen telkens slinks om de tuin geleid. Het verhaal zit op veel punten geweldig in elkaar. Op subtiele wijze valt er een Faust thema te bespeuren; de wetenschapper die zijn ziel aan de duivel verkocht in ruil voor kennis (en macht). De dierlijke intuïtie van L is overigens fascinerend om te zien, al is de ‘spontane’ samenloop van omstandigheden soms een beetje kort door de bocht wat juist weer meer vragen opwerpt. Het sterke contrast tussen de twee hoofdpersonages, Light die meer rationeel te werk gaat en L die meer intuïtief handelt, zorgt daarentegen voor veel verrassende en diepzinnige momenten.

Actie, emoties en intriges

Death Note bevat veel actie, emoties en intriges die ondersteund worden door een melancholische punkrock soundtrack. De personages zijn bovendien gedetailleerd uitgewerkt. Door middel van een stream-of-consciousness verteltechniek kom je veel over hen te weten. Hierdoor komen ze tot leven kun je helemaal met ze meeleven. Hun gedachtespinsels gaan soms heel (echt héél) diep, wat op een bepaalde manier de keerzijde van (een hoge) intelligentie laat zien.

Death Note werpt interessante ethische vragen op

De manier waarop Light steeds manipulatiever, narcistisch en mogelijk zelfs geheel psychopathisch wordt, geeft goed weer wat voor een invloed de macht van het boekje op hem heeft. Hoever zal Light gaan om zijn idealen waar te maken? Wil hij enkel strijden voor een hoger doel, namelijk om van de wereld een betere plek te maken? Of verwart hij zichzelf steeds meer met een God des Doods terwijl hij in feite een massamoordenaar is? Dit zijn ethisch gezien interessante vragen die de serie oproept en die ook na het spannende slot nog lang blijven hangen. Logischerwijs schijnt de Engelse dubversie, waar deze review op is gebaseerd, veel van de Japanse culturele invloeden en omgangsvormen weg te laten. Alleen al daarom zou ik de serie weer opnieuw willen kijken, maar dan in de originele taal.

Eindoordeel: Death Note (2006-2007)
4.3

Death Note is een mix van de genres suspense, ‘whodunnit’ en psychologische thriller. Iedere aflevering duurt slechts twintig minuten, maar dit is geen luchtige serie om tussendoor even lekker weg te kijken. Death Note is een intrigerend kat-en-muisspel tussen student Light en detective L. De serie werpt tevens ethische vragen op die nog even in je hoofd blijven hangen!

Regie: Tetsuro Araki, e.a. | Voice Cast: Brad Swaile, Alessandro Juliani, Brian Dummond, e.a. | Scenario: Takeshi Obata, Tsugumi Ohba, e.a. | Duur: 37 afl. van 24 min. | Genre: Animatie, Crime, Drama | Jaar: 2006-2007

2