Death Note: wereldverbeteraar of massamoordenaar?

11 april 2016

Wereldverbeteraar of massamoordenaar?

Als je van Japanse anime houdt,  kun je er eigenlijk bijna niet om heen – volgens velen is de animeserie Death Note (Desu Nōto, 2006-2007) van Madhouse een absolute aanrader. De serie, een mix van de genres suspense, ‘whodunnit’ en psychologische thriller, is gebaseerd op de gelijknamige manga gepubliceerd in de jaren 2003-2006 en gecreëerd door schrijver en tekenaar Tsugumi Ohba en Takeshi Obata. Iedere aflevering duurt slechts twintig minuten, maar dit is geen luchtige serie om tussendoor even lekker weg te kijken. Het verhaal begint bij Light Yagami, een veelbelovende honours student.

Terwijl de schooldagen langzaam voorbij gaan en het eindexamen nadert, wordt Light verteerd door een drukkend gevoel van weltschmerz. De wereld zoals hij haar ziet is bedorven, saai en onoprecht. Op geheimzinnige wijze komt Light in handen van een death note, een notitieboekje dat de Shinigami Ryuk, een God des Doods, toebehoort. Wanneer Light het boekje, ondanks dat zijn gedachten hem vertellen dat het om een grap gaat, uitprobeert, gaat de misdadiger wiens naam hij erin heeft opgeschreven inderdaad dood. Vanaf dat moment vormt hij samen met de Shinigami Ryuk een ogenschijnlijk team – alhoewel Ryuk mensen vooral interessante wezens vindt en uit verveling eerder een toeschouwer is van Light’s plannen om een Nieuwe Wereld te creëeren. Deze wereld zal vrij zijn van criminelen, onrecht en misdaden en Light zal er heersen als een soort God. Echter wordt er al snel overal in het land flink gespeculeerd over de plotselinge moorden. De nationale politie, onder leiding van de legendarische, maar mysterieuze detective L, zet een val in om deze seriemoordenaar, inmiddels in de volksmond Kira genoemd, te ontmaskeren. Als dit plan mislukt, is L vastberadener dan ooit om Kira op te sporen. Zal het Light lukken om aan L te ontkomen?

Death_Note_cast_6838

Wie zal overwinnen, Light of L, is dan ook de hamvraag in de serie. Voor de kijker is het duidelijk wie Kira is, maar de overige personages in het verhaal worden door Light’s plannen slinks om de tuin geleid. Het verhaal zit op veel punten geweldig in elkaar, op subtiele wijze valt er een Faust thema te bespeuren – de wetenschapper die zijn ziel aan de duivel verkocht in ruil voor kennis (en macht). De dierlijke intuïtie van L is overigens fascinerend om te zien, al is de ‘spontane’ samenloop van omstandigheden soms een beetje kort door de bocht wat juist weer meer vragen opwerpt. Het sterke contrast tussen de twee hoofdpersonages, Light die meer verstandelijk te werk gaat en L die meer intuïtief handelt, zorgt daarentegen voor veel verrassende en diepzinnige momenten.

De personages zijn gedetailleerd uitgewerkt en door een stream-of-consciousness verteltechniek kom je veel over hen te weten waardoor ze tot leven komen en je helemaal met ze mee gaat leven. Hun gedachtespinsels gaan soms heel (echt héél) diep, wat op een bepaalde manier ook de keerzijde van (een hoge) intelligentie laat zien. De manier waarop Light steeds manipulatiever, narcistisch – mogelijk geheel psychopathisch wordt, geeft goed weer wat voor een invloed de macht van het boekje op hem heeft. Hoever zal Light gaan om zijn idealen waar te maken? En wil hij enkel strijden voor een hoger doel, namelijk om van de wereld een betere plek te maken? Of verwart hij zichzelf steeds meer met een God des Doods terwijl hij in feite een massamoordenaar is? Dit zijn ethisch gezien interessante vragen die de serie oproept en die ook na het spannende slot nog lang blijven hangen. Logischerwijs schijnt de Engelse dubversie, waar deze review op is gebaseerd, veel van de Japanse culturele invloeden en omgangsvormen weg te laten. Alleen al daarom zou ik de serie weer opnieuw willen kijken, maar dan in de originele taal.

Eindoordeel: Death Note (2006-2007)
4.8

Death Note is een mix van de genres suspense, ‘whodunnit’ en psychologische thriller. Iedere aflevering duurt slechts twintig minuten, maar dit is geen luchtige serie om tussendoor even lekker weg te kijken.

Regie: Tetsuro Araki | Voice Cast: Brad Swaile, Alessandro Juliani, Brian Dummond | Scenario: Takeshi Obata, Tsugumi Ohba | Genre: Animatie, Crime, Drama | Jaar: 2006-2007

2