Recensie: Rokuhoudou Yotsuiro Biyori

9 juli 2018

Rokuhoudou-header

Anime over eten is er genoeg. Zo was afgelopen lenteseizoen Rokuhoudou Yotsuiro Biyori (2018) te zien. De serie van studio Zexcs verhaalt over vier vrienden (en een kat) die samen een Japans theehuis openen. De lunchroom, omgeven door hoge bamboe, is een oase van rust middenin de drukke stad. Zin om ook even te relaxen onder het genot van een kopje Japanse thee? Lees dan snel verder over deze anime!

Een theehuis als erfenis

Rokuhoudou Yotsuiro Biyori (2018) stelt elke aflevering een andere gast centraal. Het is een bekend, maar zeker effectief en dynamisch concept. Tegen de diverse achtergrond verhalen van de klanten, ontvouwt zich het verhaal van theefanaat Sui die het theehuis oorspronkelijk van zijn opa heeft geërfd. Door het werk in het restaurant komen veel dierbare herinneringen aan zijn kindertijd naar boven, maar ook flink wat oud zeer.

De juiste ingrediënten

Gelukkig is Rokuhoudou in het bezit van de juist ingrediënten die zich aandienen in de vorm van mede-eigenaren Gregorio, Tokitaka en Tsubaki. Allemaal hebben ze hun eigen specialiteit binnen het theehuis. Zo is Gregorio berucht (ja, berucht!) om zijn ‘speciale’ latte art, regelt Tokitaki doorgaans de hoofdgerechten (al heeft hij nog meer talenten in zijn mars behalve koken!) en maakt Tsubaki de heerlijkste desserts. Hun samenspel zorgt ervoor dat de verhaallijnen luchtig en grappig blijven.

Rukohoudou-1

Luchtig, grappig en rustgevend

Luchtig, grappig en rustgevend zijn dan ook wel de kernwoorden die deze serie treffend weten te omschrijven. In Rokuhoudou gebeurt niets bijzonders, het verhaal is niet over the top. De twaalf afleveringen draaien juist om de kleine dingen in het leven. Het eten van je lievelingsgerecht na een drukke werkdag, een kop thee om de familieband wat te herstellen of een gezellige lunch met vrienden. Maar vooral: het jezelf toestaan om een moment van rust te nemen om – voor even – de hectiek van de dag te onvluchten.

Rokuhoudou is op en top slice-of-life

Als dit je allemaal al enigszins bekend in de oren klinkt, dan heb je wellicht Netflix’ Midnight Diner: Tokyo Stories (2016) gezien, want daar heeft Rokuhoudou veel van weg. Net als in Tokyo Stories vormen traditoneel eten, hartverwarmende verhalen en de oprechte zorgen van de in blauw geklede chefs de rode draad door het verhaal. Rokuhoudhou is dan misschien niet over the top, maar wel op en top een slice-of-life serie die laat zien hoe bijzonder het alledaagse kan zijn. En deze boodschap is niet meer dan welkom.

Eindoordeel: Rokuhoudou Yotsuiro Biyori (2018)
3.7

Traditoneel eten, hartverwarmende verhalen en de oprechte zorgen van de in blauw geklede chefs vormen de rode draad door Rokuhoudou. De serie is dan misschien niet over the top, maar wel op en top een slice-of-life serie die laat zien hoe bijzonder het alledaagse kan zijn. En deze boodschap is niet meer dan welkom.

Regie: Yuu Shimizu | Voice Cast: Daisuke Ono, Junichi Suwabe, Yuuichi Nakamura | Scenario: Yuu Shimizu | Genre: Animation, Drama | Jaar: 2018