Bladzijdes:
284
Uitvoering:
e-book
ASIN: B08H5QWKZ3
*In ruil voor een eerlijke recensie heb ik een recensie-exemplaar ontvangen van de auteur

In Picardy’s Fields van Hannah Byron brengt de lezer terug naar het jaar 1918. De jonge, welgestelde Agnès de Saint-Aubin gaat na haar studie in Parijs aan de slag als arts aan het Westfront. Nabij deze frontlinie ligt de Franse provincie Picardië met als tijdelijk militair hospitaal het statige Château de Dragoncourt. Hier worden soldaten naartoe gebracht wanneer ze rondom de loopgraven gewond raken door aanvallen van de Duitsers. Samen met de getrouwde Amerikaanse chirurg Alan Bell, die tevens haar mentor is, voert Agnès complexe operaties uit om zoveel mogelijk levens te redden.

Onder Duitse bezetting

Agnès’ kent de bewoners van Dragoncourt en is bevriend met de broer en zussen Jacques, Elle en Madeleine de Dragoncourt. Jacques helpt mee in het hospitaal en Elle werkt als ambulancechauffeur. De jongste, Madeleine, verblijft sinds de start van de Eerste Wereldoorlog op een privéschool in Zwitserland. Haar familie wilde de tiener de gruwelijkheden van de oorlog besparen, maar Madeleine is haar leven in Zwitserland inmiddels beu. Als ze te horen krijgt dat Château de Dragoncourt in handen is gevallen van de Duitsers, neemt ze een moedig besluit en keert terug naar Picardië. Onderweg bedenkt Madeleine een heldhaftig plan, maar zal ze die ook succesvol kunnen uitvoeren?

In Picardy’s Fields wisselt twee verhaallijnen af

Byron wisselt in In Picardy’s Fields de verhaallijnen van Agnès en Madeleine vlot met elkaar af. Door de ogen van een tienermeisje en een jonge vrouw in de twintig, ontvouwt zich de periode vlak voor het einde van de Eerste Wereldoorlog. Wanneer Château de Dragoncourt door de Duitsers wordt bezet, zijn Agnès en Alan plotseling gevangenen geworden. De angst groeit voelbaar en tegelijkertijd wordt duidelijk dat Agnès een groot geheim met zich meedraagt dat ze voor de Duitsers verborgen moet houden. Byron laat de vroege twintigste eeuw tot leven komen door de omgeving en omgangsvormen gedetailleerd te beschrijven. Verschillende talen (met een vertaling) komen in de dialogen in het boek aan bod, waardoor je je echt in de oorlogsperiode waant. Dit wordt nog meer versterkt door de heftige beelden die Byron oproept door de hevige verwondingen van de soldaten in Dragoncourt te beschrijven.

Girlpower in de vroege twintigste eeuw

“In Picardy’s Fields is a tribute to the brave young women of WW1.”

Bron: hannahbyron.com

Vrouwen voeren de boventoon in In Picardy’s Fields en in de noot van de auteur komt naar voren dat dit een belangrijk uitgangspunt voor haar is. Agnès en Madeleine zijn twee sterke jonge vrouwen die hun hart volgen. De een volgt haar ambitie naar een succesvolle carrière, de ander is rebels en vol lef. Dit geeft een verfrissende kijk op de historische gebeurtenissen in de vroege twintigste eeuw. Hoewel In Picardy’s Fields enkele gruwelijke passages en spannende plotwendingen bevat, zit er ook genoeg humor, romantiek en een vleugje feelgood in. Byron heeft In Picardy’s Fields opgedragen aan haar oudooms en het boek is het eerste deel uit de vierdelige Resistance Girl Series. In Picardy’s Fields gaat vooraf aan The Diamond Courier dat in december 2020 is verschenen. Meer informatie over de The Resistance Girl Series is te vinden op de website van Byron.

Schaf In Picardy’s Fields hieronder aan of steun je boekhandel via Libris.

Eindoordeel: In Picardy's Fields
4