Uitvoering:
Paperback
ISBN:
978-90-450-4696-9
*In ruil voor een eerlijke recensie heb ik via de auteur een recensie-exemplaar ontvangen

Link naar mijn recensie op Hebban

Keerpunt van Anne van Zwieten neemt de lezer mee in de bewogen levens van drie totaal verschillende veertigers. Babette is moeder van zoons Bas en Joris. Bas is autistisch. Omdat hij anders is maakt ze zich veel zorgen om hem. Zeker nu ze er na haar scheiding met Peter alleen voor staat. Gelukkig is Babette sinds kort samen met muzikant Robert die via zijn muziek een hechte band met Bas weet op te bouwen. Juliette heeft als orthopedagoog haar droombaan gevonden. Maar haar drang om te verzorgen is in werkelijkheid een bitter restant van haar traumatische jeugd. Bij goede vriend Robbie kan Juliette terecht als ze een luisterend oor nodig heeft. Hun vriendschap verandert als Juliettes gevoelens voor hem steeds sterker worden. Carla heeft het als vrouw van een piloot goed voor elkaar. Peter is veel op reis waardoor ze lekker van haar vrijheid kan genieten. Ze spreekt dan ook vaak af met haar minnaar Rutger die haar precies weet te geven wat ze in haar huwelijk met Peter mist. Net als haar leven niet beter kan worden, krijgt Carla slecht nieuws te verwerken en wordt een lang verborgen geheim opgerakeld.

Drie levens raken verweven

Van Zwieten is auteur, blogger en columnist. Na haar baan als mode-inkoopster werkt ze nu als zelfstandig storyteller, redacteur en tekstschrijver. Ze debuteerde in 2015 met non-fictieboek En nu? Mijn kind heeft Celebrale Parese. Vier jaar later verscheen Keerpunt, haar debuutroman. In vrij korte hoofdstukken wordt het verhaal afwisselend verteld vanuit de drie hoofdpersonages. Aanvankelijk lijken hun alledaagse beslommeringen weinig verband met elkaar te houden. Gaandeweg het verhaal schrijft Van Zwieten de levens van de drie vrouwen overtuigend naar elkaar toe, totdat ze uiteindelijk met elkaar verweven raken. Het is knap hoe elk personage tot leven komt, met ieder haar eigen dromen, verlangens en problemen. Zoals de titel al suggereert koersen Babette, Juliette en Carla af op een keerpunt in hun leven:

‘Iedereen kent in zijn of haar leven wel momenten waarop je denkt: welke kant moet ik uit, hoe ga ik hiermee om.’

Hoe dit keerpunt eruitziet verschilt per personage, maar dát het gebeurt is voor alle drie onvermijdelijk.

Keerpunt zit vol herkenbare en sterk uitgewerkte personages

Van Zwieten schrijft vlot en gedetailleerd. Keerpunt bevat uiteenlopende thema’s. Van huwelijksproblemen, onbereikbare liefde en moederschap tot geheimen, jeugdtrauma’s en het volgen van je hart. In ieder personage zit wel iets herkenbaars. Omdat de personages zich gedoseerd ontwikkelen wordt de lezer geen enkele keer overweldigd. Het wisselen tussen de verschillende vrouwen stoort nergens en zorgt juist voor een helder beeld van de gebeurtenissen. Ook de bijpersonages voegen iets toe en spelen een duidelijke rol in het verhaal. Net als je denkt dat je weet hoe de plot verdergaat, weet Van Zwieten het verhaal toch net een andere wending te geven. De lezer dient dus eveneens opgewassen te zijn tegen een ommekeer. Een kanttekening hierbij is dat de personages niet per se lezen als veertigers. Het hadden net zo goed dertigers kunnen zijn. Hoewel het boek zware scenes bevat en de diepte in gaat, wordt het nergens te zwaar. Keerpunt is met recht een psychologische roman vol sterk uitgediepte personages. Een verhaal dat knap beschrijft hoe in verbondenheid de kracht schuilt om met de kentering van het leven om te gaan.

📖 Ook lezen? Koop hier Keerpunt of steun je boekhandel via Libris.

Eindoordeel: Keerpunt
4