Into the Wild: avontuurlijke biografie over tragische cultheldLeestijd: 4 min.

1 mei 2017

Als de 22-jarige Christopher McCandless in de zomer van 1990 afstudeert aan de Emory University, besluit hij niet de topcarrière te beginnen die zijn ouders van hem verwachten. In plaats daarvan doneert hij al zijn spaargeld aan een goed doel,  geeft zijn bezittingen weg en gaat met enkel een rugzak op pad. Chris lift door Amerika om zich uiteindelijk over te geven aan de ruige natuur van Alaska.  Volgens Chris zou iedereen dit eens moeten doen om echte vrijheid te ervaren: “We like companionship, see, but we can’t stand to be around people for very long. So we go get ourselves lost, come back for a while, then get the hell out again.”

Chris gaat vanzelfsprekend een groot avontuur tegemoet. Hij werkt een tijdje op een graanboerderij, vaart met een kano over de ruige rivieren van de Colorado, raakt in gesprek met vredelievende hippies en brengt een tijd door met een oude man in de woestijn van wie hij veel leert. Chris’ – na een tijdje noemt hij zichzelf Alexander Supertramp – ultieme doel is om te leven van het land en om zijn ‘valse ik’ die door de maatschappij is gevormd, in de natuur van Alaska op de proef te stellen. In het voorjaar van 1992 trekt hij met slechts een rugzak, wat kampeerspullen, rijst en een geweer dan eindelijk de wildernis van Alaska in…

Waargebeurd verhaal over een tragische cultheld

Acteur Sean Penn verzorgde de regie en bewerkte het script van Into the Wild (2007) dat is gebaseerd op het gelijknamige boek van Jon Krakauer. Journalist en bergbeklimmer Krakauer baseerde zijn verhaal weer op de waargebeurde avonturen van de Amerikaanse Chris McCandless die zijn belevenissen in dagboeken opschreef en inmiddels een cultheld is onder de backpackers. Begeleid door de gitaarklanken van Eddie Vedder wisselt de film mooie panoramashots van de Amerikaanse natuur – kleurrijke zonsop- en ondergangen, uitgestrekte grasvlakten en woeste ijsvelden – af met emotionele close-ups van Chris en zijn medespelers.

Rather than love, than money, than faith, than fame… give me truth

Als kijker word je steeds nieuwsgieriger naar Chris’ drijfveren om zo’n simpel leven te lijden, afgezonderd van de maatschappij en met een groeiende obsessie voor ‘de waarheid.’ Wat heeft hem gedreven om zo te leven? Maar vooral: waarom wil hij zichzelf op zo’n extreme manier te testen? Wat wil hij bewijzen? Buiten het slechte huwelijk en de scheiding van zijn ouders – gebeurtenissen die zijn jeugd behoorlijk lastig hebben gemaakt – kom je als kijker maar weinig over hem te weten en tast je in het duister over hoe zijn extreme aversie voor de maatschappij tot stand is gekomen. Dit is jammer, want Chris blijft hierdoor gedurende tweeënhalf uur behoorlijk op afstand van de kijker en ook de andere personages lijken niet zo goed hoogte te krijgen van de avontuurlijke, spontane, positieve, maar vaak ook egoïstische, koppige en kinderlijk naïeve Chris. Hirsch zet daarentegen een goed hoofdroldebuut neer en zijn passie voor deze rol blijkt dan ook wel uit het feit dat hij veel gevaarlijke stunts zelf heeft uitgevoerd en 20 kilo afviel om zijn verhongerende personage goed te kunnen weerspiegelen.

I read somewhere how important it is in life not necessarily to be strong… but to feel strong

Tijdens zijn zwerftocht leest Chris werken van Jack London, een Amerikaanse romanschrijver van avonturenverhalen en de natuurfilosoof Thoreau. De wijsheid die hij uit deze boeken haalt en de praktische plantengids die hij op zak heeft, lijken hem het idee te geven dat hij is opgewassen tegen het leven in de natuur zonder dat hij zich fysiek en mentaal nog beter voorbereidt. Als het onvermijdelijke noodlot toeslaat, komt dit voor de kijker dan ook niet als een verrassing, maar dit maakt de afloop van de film zeker niet minder aangrijpend.

Eindoordeel: Into The Wild (2007)
4.7

Begeleid door de gitaarklanken van Eddie Vedder wisselt Into The Wild mooie panoramashots van de Amerikaanse natuur – kleurrijke zonsop- en ondergangen, uitgestrekte grasvlakten en woeste ijsvelden – af met emotionele close-ups van Chris en zijn medespelers.

Regie: Sean Penn | Cast: Emile Hirsh, Catherine Keener, Vince Vaughn | Scenario: Sean Penn, Jon Krakauer | Genre: Adventure, Biography, Drama | Jaar: 2007