It (Chapter One): griezelige coming-of-age horror met girlpower

26 oktober 2017
Engste filmervaring van dit jaar is ongetwijfeld deze remake van Kings It.
it-chapter-one_header

In het stadje Derry (Maine) verdwijnen elke 27 jaar op onverklaarbare wijze kinderen. Precies 27 jaar na de mini-serie uit 1990 is de nieuwe verfilming van Stephen King’s It, onder leiding van Andrés Muschietti (Mama, 2013), een feit.

Het monster It keert terug

Het is de zomer van 1989 wanneer het monster It (Bill Skarsgård) opnieuw toeslaat. Het monster vermomt zich als Pennywise The Dancing Clown. Een van de eerste slachtoffers is Georgie Denbrough (Jackson Robert Scott). Tijdens de beruchte, maar vooral ook nostalgische, scène volgt het jongetje in de gele regenjas een papieren bootje door de met regen volgelopen straten van Derry. Anders dan in de mini-serie uit 1990, krijgen we nu daadwerkelijk te zien wat er met het jongetje gaat gebeuren. De schrik zit er meteen goed in. Maar is deze nieuwe verfilming van It ook in staat om de kijker in zijn angstgreep te houden?

Fantasie versus werkelijkheid

Na de dood van Georgie besluit een groep buitenbeentjes (de Losers Club) onder leiding van Georgie’s broer Bill Denbrough (Jaeden Lieberher) op onderzoek uit te gaan. De kinderen kampen met hun eigen problemen, o.a. onzekerheid, misbruik, smetvrees en stotteren. Daarnaast hebben ze last van de pestkoppen Henry Bowers (Nicholas Hamilton) en Patrick Hockstetter (Owen Teague). Uiteindelijk voeren bewijsstukken van het bestaan van It hen steeds dieper in het riolenstelsel onder Derry. Tijdens deze huiveringwekkende zoektocht gaat het verhaal, in tegenstelling tot de mini-serie, niet alleen dieper in op de grillige geschiedenis rondom het monster It, maar worden ook de angsten van de kinderen uitgewerkt. Een goede zet van Muschietti. It voedt zich namelijk met angst. Deze lijn tussen werkelijk en fantasie wordt de gehele film dun gehouden. De werkelijkheid is immers vaak juist dat wat ons echt angst aanjaagt.

It is overtuigend en onvervalst

Waar It in 1990 (vertolkt door Tim Curry) nog was voorzien van de klassieke aankleding van een clown (wijde gele tuinbroek, symmetrische rode pruik en grote rode neus), wordt de nieuwe It in een porseleinen poppen kostuum gestoken dat zo in een victoriaans spookhuis past. Desalniettemin weet Skarsgård de kijker uiteindelijk te overtuigen van zijn monsterlijke rol. Hierbij worden de schrikeffecten ondersteund door de onheilspellende soundtrack van Benjamin Wallfisch. De film bevat degelijke special effects en sterk camerawerk van Chung-hoon Chung. Daarnaast weten de onvervalste reacties van de kinderen de horrorscènes goed overeind te houden.

Coming-of-age en girlpower

Naast een bloedstollende horror is It ook een coming-of-age verhaal waarin tieners hun angsten proberen te overwinnen door middel van vriendschap en liefde. De talrijke scares worden afgewisseld met verrassend luchtige humor in de vorm van de bijdehante Richie Tozier (Finn Wolfhard). Het enige meisje van de Losers Club, Beverly Marsh (Sophia Lillis), vertolkt het grootste deel van de film een ijzersterke rol. Deze girlpower is erg fijn om te zien. Waar de jongens toch wat bang zijn uitgevallen, toont zij zich dapper en solide. Het is jammer dat haar potentiële heroïsche rol aan het eind flink wordt ingeboet door de apathische toestand waarin zij verkeert door de greep die It op haar heeft. Ze schijnt hier alleen uit te kunnen ontsnappen door een ‘ware liefdeskus’ van Ben Hanscom (Jeremy Ray Taylor).

De griezeligste filmervaring van dit jaar

Muschietti heeft met dit eerste deel van de nieuwe verfilming van It een goede basis gelegd voor het tweede deel van Stephen Kings beroemde horrorverhaal. De onheilspellende sfeer van het naderend kwaad in het beklemmende stadje is voor de kijker de hele film voelbaar. Muschietti volgde hierin niet altijd het meer dan duizend pagina’s dikke boek van King, maar voegde hier en daar originele verhaallijnen toe. Deze keuze liet de kijker de meest wrede scènes bespaard. Het is even afwachten hoe de cast van It: Chapter Two eruit zal zien die pas voor 2019 gepland staat. Wie tijdens Halloween écht wil griezelen doet in het horrorgenre met It: Chapter One in ieder geval de beste filmervaring op van dit jaar.

Eindoordeel: It (Chapter One)
4.5

Muschietti heeft met dit eerste deel van de nieuwe verfilming van It een goede basis gelegd voor het tweede deel van Stephen King’s bekende horrorverhaal. De onheilspellende sfeer van het naderend kwaad in het beklemmende stadje is voor de kijker de hele film voelbaar. Hij volgde hierin niet altijd het meer dan duizend pagina’s dikke boek van King, maar voegde hier en daar originele verhaallijnen toe en liet de kijker de meest wrede scènes bespaard.

Productie: Andrés Muschietti | Cast: Bill Skarsgård, Jaeden Lieberher, Sophia Lillis, e.a. | Scenario: Stephen King, Chase Palmer, e.a. | Duur: 135 min. | Genre: Drama, Horror, Thriller | Jaar: 2017