The Secret World of Arrietty: bloemrijke animatiefilm voor fans van Spiderwick

2 oktober 2017
,
Animefilm steekt The Borrowers in een Aziatisch jasje.
the-secret-world-of-arrietty-anime

The Secret World of Arrietty (2010) verhaalt over de 14-jarige Arrietty. Met haar ouders Homily en Pod woont zij onder de vloer van een groot landhuis buiten Tokyo. Ze zijn ‘bruikleners’, mensjes die niet groter zijn dan een duim. Door het lenen van spullen van de bewoners kunnen zij in hun levensonderhoud voorzien. Zo’n reis naar de mensenwereld is voor deze micromensen natuurlijk niet zonder gevaren. Bruikleners mogen immers nooit door mensen gezien worden. Wanneer Arrietty met haar vader op haar eerste ontdekkingsreis gaat, wordt ze gezien door de 10-jarige Shou. De jongen verblijft, in afwachting van een hartoperatie, bij zijn oudtante in haar afgelegen landhuis. Deze onverwachte ontdekking laat Shou niet los. De jongen gaat op onderzoek uit…

The Borrowers in een Aziatisch jasje

The Secret World of Arrietty is een adaptatie van Mary Nortons kinderboek The Borrowers (1957). Aan Hiromasa Yonebayashi, regisseur van o.a. When Marnie Was There (2014) en Mary and the Witch’s Flower (2017), de taak om namens Studio Ghibli dit verhaal in een Aziatisch jasje te steken. Zoals we van Ghibli gewend zijn, trakteert de film de kijker op schitterend gedetailleerde beelden en vloeiende animatie. Arrietty’s eerste reis naar de mensenwereld is prachtig neergezet. Van het springen van spijker naar spijker en het optakelen van een suikerklontje tot de reusachtige en ogenschijnlijk bedreigende huiskat Niya. Als kijker waan je je even in de wereld van een minimensje.

The Secret World of Arrietty haalt het niet bij andere Ghibli klassiekers

Shou’s geheime zoektocht blijft echter niet lang onopgemerkt. Zijn oudtante en haar huishoudster Haru vermoeden al langer de aanwezigheid van bruikleners in het huis en willen maar al te graag van ze af. Terwijl Shou de aanwezigheid van de minimensjes angstvallig voor hen geheim probeert te houden, ontstaat er een hechte vriendschap tussen de rustige jongen en de actieve Arrietty. The Secret World of Arrietty is prachtig gecreëerd en zit vol verschillende personages zit. Helaas haalt het simpele plot, dat voornamelijk bestaat uit de spanning of en wanneer de bruikleners zullen worden ontdekt, het niet bij de magie van Ghibli’s Howl’s Moving Castle (2004) en het bovennatuurlijke oorlogsdrama Princess Mononoke (1997).

Voor liefhebbers van luchtige, magische werelden

Na Arrietty’s indrukwekkende eerste reis, kabbelt het plot van The Secret World of Arrietty rustig voort. Er zijn geen hoogtepuntjes en de personages maken geen duidelijke ontwikkeling door. De anime is dan ook meer gericht op jeugdige kijkers die zich niet storen aan de voorspelbaarheid van het plot. Voor wie zich even onder wil dompelen in een luchtige, magische wereld is The Secret World of Arrietty een prima anime. Ook liefhebbers van kinderfilms als Arthur and the Minimoys (2006), The Spiderwick Chronicles (2008) en Epic (2013) halen hun hart op bij het zien van Arrietty’s avonturen in de grote, bloeiende tuin achter het landhuis. De Keltisch aandoende soundtrack door de Franse Cecile Corbel maakt de filmervaring helemaal compleet.

Eindoordeel: The Secret World of Arrietty
3.7

Na Arrietty’s indrukwekkende eerste reis, kabbelt het plot van The Secret World of Arrietty rustig voort. Er zijn geen verdere hoogtepuntjes. Ook de personages maken geen duidelijke ontwikkeling door. De anime is meer gericht op de jeugdige kijkers die zich niet zullen storen aan de voorspelbaarheid van het plot. Voor wie zich even onder wil dompelen in een luchtige, magische wereld is The Secret World of Arrietty een prima anime waarin soundtrack de filmervaring helemaal compleet maakt.

Productie: Hiromasa Yonebayashi | Voice Cast: Mirai Shida, Ryûnosuke Kamiki, Kirin Kiki, e.a. | Scenario: Hayao Miyazaki, Mary Norton, e.a. | Duur: 94 min. | Genre: Animatie, Adventure, Family | Jaar: 2010