Recensie: De verhalen van jouw leven en anderen

Genre: Sciencefiction, Korte verhalen
Bladzijdes: 352
ISBN: 978-90-214-0328-1
Prijs: 19,99
Sterren: 2/5

Ted Chiang De verhalen van jouw leven en anderen

De verhalen van jouw leven en anderen is een bundel met acht korte verhalen geschreven door Ted Chiang (1967). Alle verhalen werden tussen 1990 en 2002 al eens gepubliceerd in diverse (wetenschappelijke) tijdschriften. Chiang schotelt de lezer wetenschappelijke, psychologische, wiskundige, maar ook religieuze vraagstukken voor. Zo wordt er in het eerste verhaal, De toren van Babel (1990), een toren gebouwd die tot de hemel reikt waarbij de vraag oprijst of het voor (levende) mensen mogelijk is om de ‘woonplaats van God’ te betreden.

Begrijp (1991), het tweede verhaal in de bundel, volgt een patiënt die als gevolg van een hormoontherapie zo intelligent wordt, dat zijn hersenen dat bijna niet aan kunnen. Wat gebeurt er als je deze persoon tegenover een ander hyperintelligent persoon zet? Zijn het eigenlijk nog wel mensen? In Delen door nul (1991) komt een wiskundige erachter dat de regels binnen de rekenkunde eigenlijk inconsistent zijn en deze ontdekking heeft grote invloed op haar persoonlijke leven.

In de overige verhalen behandelt Chiang onderwerpen als het geheugen (Het verhaal van jouw leven, 1999), het creëren van ‘leven’ (Tweeënzeventig letters, 2000), een betoog over onze wetenschap door de ogen van metamensen (De evolutie van de menselijke wetenschap, 2000), de statistisch onderbouwde kans dat iemand in de hemel of de hel komt (De hel is de afwezigheid van God, 2001) en ‘calliagnosia’, het vermogen om in de hersenen de herkenning van knappe en lelijke gezichten te vernietigen (Leuk vinden wat je ziet: een documentaire, 2002).

Prestigieuze prijzen

Chiang schrijft niet veel, over één verhaal doet hij maar liefst twee jaar. Voor zijn verhalen won hij diverse prestigieuze prijzen in het Fantasy en SF-genre waaronder de Nebula Award voor De toren van Babel, De hel is de afwezigheid van God en Het verhaal van jouw leven en anderen. Voor De hel is de afwezigheid van God en Leuk vinden wat je ziet: een documentaire ontving hij de Hugo Award.

Korte verhalen die lezen als wetenschappelijke artikelen

Hoewel Chiang een rijke woordenschat heeft, zorgvuldig schrijft – over iedere interpunctie lijkt te zijn nagedacht – en zijn ideeën zeker interessant zijn, is het resultaat hiervan helaas minder. De korte verhalen lezen nauwelijks als verhalen, maar zijn droog en zelfs saai van stof en lijken hierdoor eerder op wetenschappelijke artikelen. De toegevoegde grafieken in Het verhaal van jouw leven die de lichtsnelheid door lucht en water laten zien, versterken dit gevoel nog meer. Door de uitgebreide focus op de wetenschappelijke ideeën blijft er tevens weinig ruimte over voor karakterontwikkeling en een heldere plotstructuur.

Gezien de prijzen die Chiang heeft gewonnen, doet hij binnen het genre iets toch heel erg goed. Helaas was De verhalen van jouw leven en anderen niet echt de ‘cup of tea’ van deze recensent.

Voor de liefhebber: van Het verhaal van jouw leven verscheen vorig jaar de succesvolle verfilming Arrival (2016).