Alias Grace: haalt de innerlijke detective in je naar boven

3 september 2018
, ,
Spannend psychologisch spel in Alias Grace.
alias-grace-netflix_header

Een jong dienstmeisje zit wat ongemakkelijk tegenover een jonge, sympathieke dokter. Om haar vertrouwen te winnen stopt Dr. Simon Jordan (Edward Holcroft) het meisje een appel toe, met de vraag wat ze in de vrucht ziet. Grace Marks (Sarah Gadon) doet net of de symbolische lading van het fruit haar ontgaat. Dr. Jordan verwonderd achterlatend. Misschien de volgende keer, verzekert Dr. Jordan haar (maar vooral zichzelf).

Alias Grace is gebaseerd op het boek van Margaret Atwood

Dit soort scenario’s keren in de mini-serie Alias Grace (2017), gebaseerd op het gelijknamige boek van Margaret Atwood, meerdere malen terug. Grace, beschuldigd van medeplichtigheid tijdens de moorden op haar baas Mr. Thomas Kinnear (Paul Gross) en zijn huishoudster Nancy Montgomery (Anna Paquin) in 1843, weet de observerende blik van Dr. Jordan telkens behendig te ontwijken. Deze ‘zielenarts’ wordt tien jaar na de beruchte moorden naar Grace toegestuurd. Hij wil meer opheldering over de gebeurtenissen rondom de afschuwelijke misdaden die zich in huize Kinnear hebben afgespeeld.

Grace is een interessant personage

Grace Marks is voor de kijker direct een interessant personage. Je volgt haar moeizame boottocht van Engeland naar Canada. Vervolgens haar eerste baantje als dienstmeisje en de warme vriendschap die ze met Mary Whitney (Rebecca Liddiard) sluit. Toch wordt het snel duidelijk dat Grace ook veel ellende heeft meegemaakt. Achter haar onschuldige uiterlijk gaat een zeer duistere kant schuil. Dr. Jordan weet Grace dan wel aan het praten te krijgen, maar vertelt ze ook de waarheid? Veel details wijzen erop dat Grace wel degelijk een motief heeft om de moorden te begaan. De moeilijke relatie met haar vader, het verlies waar ze mee te kampen krijgt en haar ruzies met Nancy zouden haar tot waanzin hebben gedreven. Fragmenten van Grace’s getuigenis weerleggen deze bewijsstukken echter weer. Ook de fragmenten van de moord zelf geven de kijker te weinig informatie om er zeker van te zijn wat zich nu precies heeft afgespeeld.

Schuldig of onschuldig?

Er zit dus niet veel anders op dan naar Grace’s verhaal te luisteren. Gadon zet hiermee een bijzonder goede prestatie neer. Gecontroleerd en zorgvuldig schotelt ze Dr. Jordan haar kant van het verhaal voor. De gebeurtenissen vanuit haar perspectief klinken zo geloofwaardig dat je niet anders kunt dan geloven dat Grace echt onschuldig is. Hiermee is Alias Grace niet enkel een verhaal over de schuld of onschuld van Grace Marks, maar toont het tevens de kracht aan die vrouwen bezitten in een maatschappij die gedomineerd wordt door mannen. Als je maar slim genoeg bent en je op het juiste moment van de domme weet te houden, is er niemand die vat op je krijgt. In dit geval zelfs de kijker niet.

Alias Grace haalt de innerlijke detective in je naar boven

Naast Gadon levert ook de overige cast uitstekend acteerwerk af. De weg naar de ontknoping wordt hierbij uitgestreken over zes afleveringen waarin de ontwikkelingen zich heel langzaam aan de kijker ontvouwen. Door het psychologische spel dat in Alias Grace zo lang standhoudt, is de ontknoping zelf voor de kijker een complete verrassing. De serie mag dan slechts zes afleveringen lang zijn, het verhaal haalt beslist de innerlijke detective in je naar boven en blijft na afloop nog even in je hoofd hangen.

Alias Grace is te zien op Netflix.

Eindoordeel: Alias Grace (2017)
4.7