Attack on Titan: een apocalyptische strijd tegen titanen

8 september 2016
, ,
Bloederige animeserie vol spanning, drama en actie.
attack-on-titan-1-anime_header

Gebaseerd op de gelijknamige manga van Hajime Isayama produceerde Wit Studio in 2013 het eerste seizoen van de anime Attack on Titan. Al snel werd deze serie gezien als de Japanse variant op de Amerikaanse serie The Walking Dead. Op aanraden begon ik Attack on Titan te kijken en toen ik ook nog eens las dat deze 25-delige serie gecreëerd was door de makers van Death Note (2006-2007), werd ik extra nieuwsgierig…

Het leven zal nooit meer hetzelfde zijn

Attack on Titan draait om Eren Jaeger en zijn vrienden Mikasa Ackerman en Armin Arlert. Ze leven in Shiganshina, een pittoresk stadje vol kleine straatjes met kinderkopjes en kronkelende steegjes. Duitse vakwerkhuisjes domineren de idyllische ‘skyline’. Het vakantiegevoel verdwijnt echter al snel als duidelijk wordt dat de stad omringd wordt door metershoge muren. Achter deze muren zijn de inwoners hun leven niet zeker, want hier leven de titanen. Titanen zijn een soort reusachtige ‘humanoids’ van drie tot vijftien meter hoog. Wanneer ze de kans krijgen eten ze mensen. Op een dag verwoest een 60 meter grote titaan de muur rondom het stadje en een groot deel van de inwoners wordt hierbij gedood. Wanneer het noodlot ook de familie Jaeger treft, zal het leven van Eren en zijn vrienden nooit meer hetzelfde zijn.

Vliegende spidermans

Eren, Mikasa en Armin sluiten zich diezelfde dag nog aan bij het leger waar ze worden opgeleid om de veiligheid in Shiganshina te bewaren. Het eerste deel van de serie richt zich op hun opleiding en geeft het leven in het trainingskamp weer. Samen met een aantal andere personages vormen ze een sterk team, maar de dreiging wordt steeds groter. Met elke aanval van de titanen groeit de vechtlust van Eren. Enkele jaren later is hij samen met Mikasa en Armin bij de Scouts beland. De Scouts zijn een select groepje militairen. Zij nemen het als een soort vliegende spidermans op tegen de titanen.

Verrassende wendingen en veel actie in Attack on Titan

Attack on Titan is al vanaf de allereerste aflevering heel spannend. Het behelst veel drama en een spannend slot waardoor je snel verder wilt kijken. Als geheel bevat de anime een aantal verrassende plotwendingen die je totaal niet ziet aankomen. Terwijl bij Death Note vooral de gedachtestroom van de personages als in een ‘stream of consciousness’ van het beeldscherm stroomt, hebben de makers zich hier duidelijk gericht op de actie. Deze spat er namelijk vanaf. De personages zijn sterk uitgewerkt en maken duidelijke ontwikkelingen door waardoor ze onmisbaar worden in het verhaal. Geleidelijk wordt het mysterie van de titanen aan de kijker geopenbaard samen met de geschiedenis van diverse steden en hun metershoge muren. Ook de vechttechnieken worden goed uitgewerkt en bevatten een belangrijk onderdeel van de plot. Daarnaast zijn thema’s als vriendschap, verlies en moed ook duidelijk waarneembaar. Een minpuntje aan de serie is wellicht dat je er rekening mee moet houden dat je favoriete personage ineens dood kan zijn 😉

Voor liefhebbers van apocalyptische werelden en (bloederige) actie

Het eerste seizoen van Attack on Titan bevat veel plotwendingen, maar het seizoen laat de kijker ook nog met een aantal vragen achter. Door de hoeveelheid actie zou je bijna vergeten wat de rol van Erens sleutel zou kunnen zijn. En zullen ze in staat zijn om de titanen uit te roeien? Genoeg stof dus voor het tweede seizoen. Attack on Titan speelt zich af in een apocalyptische wereld en zit vol actie, drama en spanning met een vleugje (dark) fantasy. Hierbij moet nog worden vermeld dat sommige scènes ietwat bloederig kunnen zijn. Als je dat niet zo erg vindt en de kernthema’s je aanspreken, is deze serie ongetwijfeld een aanrader. Oh, en de opening song van Linked Horizon gaat na een paar keer luisteren echt even niet meer uit je hoofd!

Attack on Titan is te zien op Crunchyroll.

Eindoordeel: Attack on Titan (2013)
4

Attack on Titan is vanaf de allereerste aflevering heel spannend. Het behelst veel drama en een spannend slot waardoor je snel verder wilt kijken. Als geheel bevat de anime een aantal verrassende plotwendingen die je totaal niet ziet aankomen. De makers hebben zich duidelijk gericht op de actie, want deze spat er vanaf. De personages zijn sterk uitgewerkt en maken duidelijke ontwikkelingen door waardoor ze bijna onmisbaar worden in het verhaal.

Productie: Hiroyuki Tanaka | Voice Cast: Josh Grelle, Bryce Papenbrook, Trina Nishimura, e.a. | Scenario: Hajime Isayama | Duur: 25 afl. van 24 min. | Genre: Animation, Action, Adventure | Jaar: 2013