Erased (Netflix Original): live-action met een boodschap

19 februari 2018

Erased Netflix Header

Vorig jaar schreef ik een lovende recensie over de anime Erased (Boku Dake ga Inai Machi, 2016). Een serie waar alle ingrediënten in zitten waar je als kijker op hoopt. Ondertussen is de anime – die oorspronkelijk is gebaseerd op de manga van Kei Sanbe – opgepikt door Netflix en verwerkt tot een live action serie. Kan de Netflix-serie tippen aan de anime? Lees snel verder!

Tijdreizen als er onheil dreigt

Tijdreis-drama Erased verhaalt over de 29-jarige Satoru Fujinuma (Yuki Furukawa). Omdat zijn carrière als mangaka, tekenaar en schrijver van manga, niet echt van de grond wil komen, werkt hij wat bij als pizzabezorger. Tijdens een van zijn ritjes wordt Saturo plotseling overvallen door een déjà vu. Saturo is bekend met deze momenten waarin hij terug in de tijd kan reizen en noemt ze revival. Uit ervaring weet hij dat deze revivals voorspellen dat er ergens onheil dreigt. Als hij snel in kan grijpen kan hij bepaalde gebeurtenissen voorkomen en zelfs levens redden.

Terug naar het jaar 1988

Als Satoru op een avond bij zijn moeder Sachiko (Tomoka Kurotani) langs gaat, vindt hij haar dood in de gang. Er steekt een mes uit haar rug en in haar hand ligt een papiertje geklemd. Voor Satoru het goed en wel realiseert, keert hij terug naar het jaar 1988. In dat jaar liep er een moordenaar op vrije voeten die enkele klasgenootjes van de 10-jarige Satoru heeft vermoord.

De tijdreis herinnert hem eraan dat de daadwerkelijke dader nooit is opgepakt. In plaats daarvan werd zijn jeugdvriend Yuuki, zonder harde bewijzen, voor de moorden naar de gevangenis gestuurd. Satoru is nu vastbesloten om het tij te doen keren. Hij gaat op pad om zijn moeder te redden, de moorden op zijn klasgenootjes te voorkomen en de ware dader op te sporen. Zal Satoru de moordenaar deze keer te slim af zijn?

Live action met een sterk verhaal

Terwijl Erased vervolgens heen en weer schiet door de tijd, zit het verhaal in deze live action versie sterk in elkaar. Ondanks dat je als kijker telkens een stapje voor bent op de personages, blijft het spannend om te zien hoe Satoru langzaam de waarheid ontrafelt. Regisseur Ten Shimoyama heeft voor Erased bovendien een uitstekende cast weten te verzamelen. Het valt direct op dat de aankleding van de personages bijna gelijk is aan de anime. Erg fijn gedaan waardoor je je als kijker volledig kunt richten op de verschillende complexe verhaallijnen die zich voor je ogen ontvouwen.

Erased Netflix Original

De acteurs zetten een geweldige performance neer

Zowel de oude als de jonge Satoru weten de kijker aan zich te binden en zetten in beide verhaallijnen een geweldige vertolking neer. De jonge Satoru (Reo Uchikawa), enerzijds nog onbevangen maar tegelijkertijd toch zeer berekenend, weet met zijn expressieve gezicht de kijker met een blik te vertellen welke wending het verhaal aanneemt. Zo is er een scene met lolly’s waar de rillingen over je lijf gaan lopen. Daarnaast zijn de scènes met de jonge Satoru en zijn klasgenootje Kayo Hinazuki (Rinka Kakihara) aandoenlijk om te zien. Satoru’s doorzettingsvermogen om zijn vrienden te beschermen is bewonderenswaardig.

In een serie vol hartverwarmende dialogen en waar liefde en vriendschap de belangrijke hoekstenen van het verhaal vormen, weet ook Tomoka Kurotani een geweldige performance neer te zetten. Als Satoru’s moeder weet ze een aangrijpende moeder-zoon relatie te vertolken met zowel de oude als de jonge Satoru. Satoru’s vrienden en zijn schoolleraar (Shigeyuki Totsugi) maken tevens een onvergetelijke indruk op de kijker.

Prachtige cinematografie: van panoramashots tot slimme close-ups

Een ander hoogtepuntje is de prachtige cinematografie. Erased wisselt slimme close-ups en spannende slowmotion shots met elkaar af die ervoor zorgen dat de kijker steeds meer het verhaal in wordt gesleurd. Ook de terugkerende panoramashots van de skyline van de stad zijn erg indrukwekkend. Nadat de fabrieksrook de hemel in is gezogen, zien we vervolgens in slowmotion de sneeuw vanuit de lucht in de schemerige speeltuin vallen. Deze momentjes maken Erased prachtig om naar te kijken.

Netflix’ Erased is minder spectaculair maar bevat genoeg ingrediënten om te kijken

Valt er dan echt geen minpuntje te ontdekken? Erased werkt in slechts twaalf afleveringen toe naar een spannende ontknoping. De ontknoping vindt plaats in de vredige natuur rond Kyoto en is uiteindelijk minder spectaculair dan in de anime. Het is niet zozeer een anticlimax, maar als kijker verwacht je toch een veel grotere impact. Desalniettemin bevat Erased een geweldige cast, een verhaal met een boodschap, rakende dialogen en prachtige camerawerk. Al deze ingrediënten zorgen ervoor dat je deze serie zeker niet van je Netflix-lijstje wilt wissen.

Eindoordeel: Erased Netflix Original (2017)
4.3

Ondanks een minder spectaculair slot bevat Erased een geweldige cast, een verhaal met een boodschap, rakende dialogen en prachtige camerawerk. Al deze ingrediënten zorgen ervoor dat je deze serie zeker niet van je lijstje wilt wissen.

Regie: Ten Shimoyama | Cast: Yuki Furakawa, Tomoka Kurotani, Reo Uchikawa | Scenario: Kei Sanbe | Genre: Drama, Mystery | Jaar: 2017

5