Erased: het mysterie tussen lot en toevalLeestijd: 4 min.

6 februari 2017

Ken je het gevoel dat je iets in het verleden heel anders had willen doen? De gedachten “had ik maar…” en “wat als…” zijn niet alleen beklemmend, maar sluiten ook deuren naar mogelijkheden die ooit werkelijkheid hadden kunnen worden. Althans, je gaat er vanzelfsprekend vanuit dat het dan zeker wel anders was gelopen.

De 29-jarige Satoru Fujinuma ervaart dit gevoel elke dag. Saturo is een mangaka, een schrijver en tekenaar van manga, maar door een trauma uit zijn jeugd kan hij zijn ziel niet in zijn creaties leggen, waardoor zijn baas niet tevreden is over zijn werk. Noodgedwongen neemt hij een baantje als pizzakoerier. Ook bij dit werk steekt zijn trauma, waar hij zich nog enkele vage fragmenten van herinnert, de kop op. Saturo noemt deze momenten Revival – terwijl de wereld voor zijn ogen terugspoelt kan hij bepaalde gebeurtenissen voorkomen en levens redden. Elke keer dat Saturo een Revival meemaakt, fladdert er een blauwe vlinder langs. Het concept doet dan ook sterk denken aan ‘The Butterfly Effect’ – een fenomeen dat ervan uitgaat dat een kleine verandering (in het verleden) grote gevolgen kan hebben (voor de toekomst).

Wanneer het onheil Saturo van dichtbij treft, komen de herinneringen aan zijn trauma in één klap terug en herinnert hij zich Kayo Hinazuki, een meisje uit zijn basisschoolklas dat vaak met blauwe plekken op school verscheen. In groep 5 werd Kayo gekidnapt en vermoord weer teruggevonden. Na de verdwijning van Kayo heeft de dader nog twee andere slachtoffers gemaakt. Saturo vraagt zich af wat hij had kunnen doen. Had hij de moorden kunnen voorkomen? Wat als hij de dader te slim af was geweest, zouden de kinderen dan allemaal nog leven?

De plotselinge stroom van gedachten zorgt ervoor dat Saturo door middel van Revival in 1988 belandt – het jaar waarin de seriemoordenaar zijn slag sloeg. Terwijl Saturo als 10-jarige jongen weer bij zijn moeder woont, gewoon naar school gaat en afspreekt met zijn vrienden, beraamt hij een plan om Kayo en de andere meisjes te redden. Al snel blijkt dat de tijd dringt. Zal Saturo in staat zijn om de meisjes op tijd in veiligheid te brengen? En wie is deze mysterieuze moordenaar eigenlijk?

Het maakt niet uit welk pad je volgt, als paden moeten kruisen gebeurt dit -hoe dan ook- toch wel

Erased of The Town Without Me (Boku dake ga Inai Machi, 2016) is een anime van Tomohiko Ito en Taku Kishimoto en gebaseerd op de gelijknamige manga van Kei Sanbe. In slechts 12 afleveringen weten Ito en Kishimoto het leven van Saturo te schetsen en werken ze daarnaast enkele mogelijke parallelle levens uit die Saturo had kunnen leiden als hij in het verleden andere keuzes had gemaakt. Door het inzetten van verschillende tijdlijnen uit het heden en verleden, schiet de anime heen en weer door de tijd waardoor de tijdsdruk voelbaar wordt en de spanning goed aanwezig is.

Hoewel de serie slechts 12 afleveringen beslaat, weten Ito en Kishimoto de personages verrassend goed uit te werken. De onzekere druk van het volwassen leven wordt bij de 29-jarige Saturo levendig naar voren gebracht. Zijn tijd op de middelbare school doet juist weer diepgewortelde gevoelens van herkenning opkomen, zowel bij Saturo als bij de kijker zelf waardoor deze zich goed kan inleven. De kinderlijke personages worden schattig en aandoenlijk gepresenteerd en het belang van vriendschap wordt goed uitgewerkt. Daarnaast laat de anime verschillende moeilijke onderwerpen aan bod komen, zoals mishandeling, verlies, verraad en de lastige zoektocht naar het vinden van een doel in het leven.

Te midden van deze gevoelens, volgt de kijker nauwgezet de geheime speurtocht van Saturo naar de beruchte seriemoordenaar. Het plot kabbelt rustig voort en geleidelijk aan vallen de verschillende stukken op hun plek. De ontroerende ontknoping is spannend (een oplettende kijker ziet deze wel aankomen) en doet alle verhaallijnen uiteindelijk op een logische manier samenkomen. De verwerking van The Spider’s Thread, een kinderverhaal uit 1918 van Ryunosuke Akutagawa, vond ik erg leuk gedaan en het viel mij op dat deze vertelling in meerdere anime terugkomt. Dit geeft de serie niet alleen meer diepgang, maar verschaft de (Westerse) kijker tevens meer inzicht in de Japanse folklore.

Voor een serie met maar 12 afleveringen zit het plot van deze anime zo waterdicht in elkaar, dat ik kan zeggen dat Erased één van de beste anime is die ik tot nu toe heb gezien. Alles waar je als kijker op hoopt, zit er in: levendige personages, verrassende plotwendingen, humor en een mix van genres variërend van thriller, drama, psychologie tot sci-fi, liefde, mysterie en slice of life. Maar bovenal stelt Erased dat welk pad je ook neemt, uiteindelijk loopt alles zoals het moet – de één noemt dit het lot, de ander noemt het toeval, maar niemand kan ervoor worden ‘gewist.’

Deze anime ken ik dankzij Animeazing. Als je van anime houdt, of er meer over wil weten, dan zou ik zeker eens een kijkje nemen op hun site!

Eindoordeel: Erased (2016)
4.5

Voor een serie met maar 12 afleveringen zit het plot van Erased waterdicht in elkaar. Alles waar je als kijker op hoopt, zit er in: levendige personages, verrassende plotwendingen, humor en een mix van genres variërend van thriller, drama, psychologie tot sci-fi, liefde, mysterie en slice of life.

Regie: Tomohiko Ito | Voice Cast: Minami Takayama, Mitsuru Miyamoto, Aoi Yuki | Scenario: Taku Kishimoto, Kei Sanbe | Genre: Animatie, Drama, Thriller | Jaar: 2016

4