Kabaneri of the Iron Fortress: zombie-apocalyps zet verwachtingen op verkeerd spoor

19 januari 2017

Van Tetsuro Araki (Wit Studio), de regisseur van Death Note (2006-2007) en Attack on Titan (2013-), verscheen begin vorig jaar de 12 afleveringen lange anime-serie Kabaneri of the Iron Fortress (Koutetsujou no Kabaneri, 2016). Zoals ik in mijn recensie van Attack on Titan vertelde dat ik de link tussen Attack on Titan en de Amerikaanse serie The Walking Dead niet zag, zie ik deze link met Kabaneri of the Iron Fortress wel degelijk! Lees hieronder wat ik van deze zombie anime-serie vind.

Kabaneri of the Iron Fortress speelt zich af tijdens de Industriële Revolutie en terwijl de technologische ontwikkelingen in volle gang zijn, leeft de mensheid in grote angst. Door een mysterieus virus veranderen mensen, wanneer ze worden gebeten, in ‘kabane’, wezens die erg veel lijken op zombies. Om de kabane buiten de deur te houden zijn hele steden leeg gelopen en de bevolking heeft zich gevestigd op stations. Grote, ijzeren stoomlocomotieven zijn gebouwd voor de transport om de handel tussen steden door te voeren. Daarnaast worden de treinen ook gebruikt als wapens en vervoersmiddelen.

Wanneer er een treinkaping plaatsvindt op het Aragane Station, ziet de hoofdpersoon, de smid en treinenbouwer Ikoma, kans om zijn geheime wapen te testen. Hoewel er nog geen middel is ontwikkeld tegen het virus, kunnen kabane worden gedood door hun hart te doorklieven. Maar niet elk wapen is hiervoor geschikt. Ikoma’s vuurwapen blijkt succesvol, maar hij betaalt hiervoor een hoge prijs: tijdens de aanval van een kabane raakt hij besmet met het virus. Hij weet het virus tegen te houden en transformeert in een kabaneri – een half mens, half zombie. Hmm, waar heb ik dat eerder gehoord?

Kabaneri of the Iron Fortress zit, net als Attack on Titan, boordevol (bloederige) actie. Geleidelijk komt de kijker meer te weten over de personages, maar veel ruimte hiervoor is er niet – de serie duurt slechts 12 afleveringen. Ikoma trekt zich samen met zijn vrienden en de overlevenden van de kaping, waaronder de leider van het Aragane Station en zijn familie, terug in de ijzeren stoomlocomotief. Vanuit de trein proberen ze een plan op te zetten om de kabane uit te schakelen en er volgen veel vechtscènes waarin de kabane bij bosjes ‘dood’ neervallen.

In de tweede helft van de serie wordt er vooral ingezoomd op het verhaal van Mumei, een andere kabaneri aan boord van de trein, en haar gemene broer Biba. Mumei is een stoere chick met goede vecht skills, maar ze blijkt ook heel beïnvloedbaar te zijn. Logisch, als je beseft dat ze pas twaalf is, maar haar karakter aan het begin van de serie is hier erg tegenstrijdig mee. Door het achtergrondverhaal van Mumei verschuift de focus bovendien van de kabaneri naar Biba en ga je hem als de werkelijke vijand zien. Maar de kabane maken ondertussen nog altijd slachtoffers en zijn nog lang niet uitgeschakeld. Deze vragen blijven tot de laatste aflevering hangen en ook het open einde verschaft niet veel antwoorden.

Kabaneri of the Iron Fortress heeft een leuk concept, maar is zeker niet origineel. Net als bij Attack on Titan zijn de filmische gevechten mooi uitgewerkt, maar de rode draad door het verhaal blijft hier en daar wat steken. De eerste afleveringen zijn bloedstollend spannend en scheppen hoge verwachtingen bij de  kijker, maar het waarmaken hiervan is, gezien de kleine omvang van de serie, een lastige opgave. Het open einde biedt wellicht een mogelijkheid voor een tweede seizoen waarin het één en ander kan worden opgehelderd. Mocht dit gebeuren, dan heeft deze serie nog kans om de kwaliteit uit de eerste afleveringen te evenaren door de koers bij te stellen en haar personages nog wat meer uit te diepen. Al met al is het een prima serie om je even in te storten – zonder al te hoge verwachtingen, dat wel.

Eindoordeel: Kabaneri of the Iron Fortress (2016)
2.8

Kabaneri of the Iron Fortress heeft een leuk concept, maar is zeker niet origineel. De filmische gevechten zijn mooi uitgewerkt, maar de rode draad door het verhaal blijft hier en daar wat steken. De eerste afleveringen zijn bloedstollend spannend en scheppen hoge verwachtingen bij de kijker, maar het waarmaken hiervan is, gezien de kleine omvang van de serie, een lastige opgave.

Regie: Tetsuro Araki | Voice Cast: Tasuku Hatanaka, Sayaka Senbongi, Maaya Uchida | Scenario: Ichirō Ōkouchi | Genre: Animatie, Actie, Drama | Jaar: 2016