The End of the F***ing World: duistere comedy vol gitzwarte paradoxen

16 april 2018

Sinds enkele maanden is Netflix een duistere comedy rijker. The End of the F***ing World (2017) is gebaseerd op de gelijknamige graphic novel van Charles Forsman uit 2013. De serie werd door Netflix, in samenwerking met Channel 4, geproduceerd.

Men neme twee probleemtieners

De korte serie draait om de bijna volwassen tieners James (Alex Lawther) en Alyssa (Jessica Barden). De emotioneel wat vlakke James omschrijft zichzelf als een psychopaat die uitkijkt naar zijn eerste moord. Met een mes op zak en ‘slechts’ de ervaring van het doden van dieren, loopt hij samen met schoolvriendin Alyssa van huis. Alyssa is de exacte tegenpool van James. Ze is gevoelig, luidruchtig  en ondernemend. Maar ook de dupe van gescheiden ouders die meer oog hebben voor hun eigen (tweede) liefdesleven dan voor hun kinderen. Deze twee tieners samen op een roadtrip, dat moet wel het recept voor het einde van de wereld zijn. Of toch niet?

Met weglopen kom je ook maar zo ver

The End of the F***ing World heeft maar acht afleveringen nodig om de kijker de rampzalige roadtrip van de twee tieners voor te schotelen. Terwijl ze een spoor van chaos achter zich laten, worden James en Alyssa achtervolgd door twee vrouwelijke rechercheurs. Al voor het kat-en-muis-spel goed en wel is begonnen, neemt de serie een emotionele wending. Achter de onverschilligheid van beide tieners, die met vlagen doet denken aan de sfeer in graphic novel-verfilming Ghost World (2001), zit veel psychisch leed verstopt. Hoe aantrekkelijk het ook lijkt, met weglopen komen ze ook maar zo ver.

Op en top Brits

De roadtrip brengt de tieners liefde, voldoening en vooral veel bizar en rebels avontuur. Het gapende gat in hun lijf, als gevolg van een moeilijke jeugd, kunnen ze er echter niet mee opvullen. Voor de kijker blijft The End of the F***ing World verrassend genoeg tot de laatste aflevering wel overeind. De zwartgallige Britse humor, nostalgische Engelse (punk)rock nummers, eigen werk van Blur-gitarist Graham Coxon en het zware accent van beide hoofdrolspelers – die hun rollen fantastisch spelen – dragen ongetwijfeld bij aan de vermakelijke kijkervaring.

Gitzwarte paradoxen in The End of the F***ing World

Toch zijn het niet enkel deze elementen die The End of the F***ing World zo intrigerend maakt. Dit zijn eerder de tegenstellingen waarmee de serie je het ene moment afstoot om je vervolgens weer net zo hard aan te trekken. Zo bevinden James en Alyssa zich in die lastige periode tussen kind en volwassene. Bovendien zit de serie de ene aflevering vol sympathieke personages, terwijl je ze een aflevering later wel de nek om kunt draaien. Deze onzekerheid vermaakt en boeit. Ja, zelfs tot aan het einde van de wereld.

Bekijk The End of the F***ing World op Netflix.

Regie: Jonathan Entwistle | Cast: Jessica Barden, Alex Lawther, Steve Oram | Scenario: Charlie Covell, Charles Forsman | Genre: Comedy, Drama | Jaar: 2017

Eindoordeel: The End of the F***ing World (2017)
4.3

The End of the F***ing World blijft, verrassend genoeg, tot de laatste aflevering overeind. Alle Britse ingrediënten zijn in deze zwarte comedy aanwezig om de kijker, tot aan het eind van de wereld, te blijven intrigeren.

2