Anime Winter 2022 Preview

3 februari 2022
Leestijd: 6 min.
,

Deze week gaan de omstreden Olympische Winterspelen in China van start. Op het gebied van anime is er deze winter ook veel te zien. Zo is het langverwachte tweede deel van het laatste seizoen van Attack On Titan eindelijk te bekijken! Ook populaire series als Ranking of Kings en Platinum End van vorig animeseizoen lopen dit winterseizoen door. In deze Anime Winter 2022 Preview laat ik zien welke series ik momenteel volg en die ik nu al de moeite waard vind om aan te raden!

Anime Winter 2022 Preview

Tokyo 24th Ward (CloverWorks)

Een van de series die mij deze winter wist te verrassen is Tokyo 24th Ward. Het speelt zich af op een kunstmatig eiland in de baai van metropool Tokyo. In dit zogenoemde vierentwintigste district volgen we vrienden Shuuta, Ran en Kouki. Een jaar nadat hun dierbare Asumi is overleden, krijgen ze alle drie een geheimzinnig telefoontje. Tokyo 24th Ward trapt af met een eerste aflevering van dubbele tijdsduur waardoor je als kijker direct het verhaal in wordt gezogen. De personages zijn afwisselend, de gebeurtenissen hebben diepgang en er zit een lekkere dosis psychologie in dankzij ‘het trolleyprobleem’ dat iedere zaak kenmerkt. Achter de serie zit studio CloverWorks, bekend van onder meer Wonder Egg Priority (AniWay Magazine 64), The Promised Neverland en het zoete Horimiya.

Tokyo 24th Ward is te zien op Crunchyroll en Wakanim.

Love of Kill (Platinum Vision)

Crimeseries, ik ben er fan van! Daarom volg ik dit seizoen Love of Kill. Deze animeserie draait om bounty hunter Chateau Dankworth en huurmoordenaar Song Ryang-Ha. De twee zijn aan elkaar gewaagd, en het valt Chateau dan ook zwaar als haar baas haar de opdracht geeft om op Song te jagen en hem uit te leveren. Op slinkse wijze weet Song een overeenkomst tussen hem en Chateau te bewerkstelligen. Maar wanneer het verleden op gaat spelen, blijkt de afspraak lastiger vol te houden dan verwacht. Love of Kill is een serie vol mysterie en keiharde actie. De personages intrigeren en weten de kijker steeds weer op het verkeerde been te zetten. Van de makers van het emotionele Sounds of Life.

Love of Kill is te zien op Crunchyroll.

Requiem of the Rose King (J.C.Staff)

Japanse series baseren zich vaak op de Westerse cultuur. Bij Requiem of the Rose King kun je hier echt niet omheen. De animeserie is een bewerking van Richard III van William Shakespeare. De tragedie verhaalt over Richard die na de kroning van zijn broer Eduard probeert zelf de troon op te eisen. Net als in de toneelstukken van Shakespeare, zijn genderfluïditeit, goed en kwaad en ingewikkelde familiebanden belangrijke motieven in de animeserie. Requiem of the Rose King heeft mij nog niet helemaal overtuigd, maar in 24 afleveringen kunnen de makers nog een hoop goedmaken. Achter de serie zit J.C.Staff die eerder iconische series als Nodame Cantabile, Honey & Clover, Little Busters en One Punch Man naar het scherm bracht.

Requiem of the Rose King is te zien op Wakanim.

Akebi’s Sailor Uniform (CloverWorks)

Series vol mysterie, psychologie en een zekere alledaagsheid trekken ieder seizoen direct mijn aandacht. Hoe fijn dat er dit seizoen dan ook een serie te zien is zoals Akebi’s Sailor Uniform! De animeserie volgt middelbare scholier Akebi die geobsedeerd is door matrozenpakjes. Wanneer ze een beurs krijgt voor de prestigieuze Roubai Academy, wil zij net als haar moeder in een matrozenpakje naar deze school. Akebi trekt veel bekijks en maakt gaandeweg vrienden. CloverWorks heeft prachtig werk afgeleverd met de karakterdesigns, animatie en het heldere kleurenpalet; soms lijkt het wel een werk van Kyoto Animation.  Heb je zin in een serie vol schattigheid, alledaagse (tiener) beslommeringen en mooie panorama’s van het rustieke platteland? Kijk dan zeker Akebi’s Sailor Uniform!

Akebi’s Sailor Uniform is te zien op Crunchyroll en Wakanim.

Ryman’s Club / Salaryman’s Club (LIDENFILMS)

Omdat sportseries vaak een ontzettende middelbare school setting hebben, ben ik ze de laatste jaren wat ontgroeid. Toch probeer ik er altijd wel eentje in te plannen. Zo vond ik vorig jaar in het skateboarddrama Sk8 bijvoorbeeld een pareltje. Ryman’s Club (of de alternatieve titel Salaryman’s Club) is nog niet zo lang geleden van start gegaan, maar ik ben er nu al erg enthousiast over! De animeserie volgt Mikoto die op school een veelbelovende badmintonspeler was. Uiteindelijk heeft het leven hem bij een saai kantoorbaantje gebracht en besteedt hij nauwelijks nog aandacht aan zijn sportdroom. Totdat de collega’s bij zijn nieuwe baan een badmintonclubje blijken te zijn en nog plek hebben voor één speler. Wat een verfrissing om naar een sportserie te kijken die over oudere personages en het werkende leven gaat! Van de makers van Midnight Occult Civil Servants (AniWay Magazine 57) en Woodpecker Detective’s Office (AniWay Magazine 61).

Ryman’s Club (Salaryman’s Club) is te zien op Crunchyroll.

Welke serie(s) uit deze Anime Winter 2022 Preview ga jij kijken? 😊