Uitvoering:
Paperback
ISBN:
978-94-924-3519-4
*In ruil voor een eerlijke recensie heb ik van Quo Vadis Uitgeverij een recensie-exemplaar ontvangen

Link naar mijn recensie op Hebban

Rechercheur Lone Telander heeft nog maar net twee moorden opgelost die verband hielden met de Oost-Europese datingwereld, wanneer een nieuwe zaak Texel teistert. In Furie van Peter van Beek wordt Telander benaderd door Margriet Verhelst. Zij komt naar het bureau om haar man Wiechert Kos als vermist op te geven. Kos heeft een succesvolle familieonderneming waar Verhelst als medewerker werkzaam was. De ouders van Kos waren aanvankelijk tegen zijn huwelijk met Verhelst. Ook voor Verhelst is het geen huwelijk zonder zorgen. Ze is op financieel gebied afhankelijk van Kos en ook qua status moet ze het van zijn succes hebben. Omdat het contrast tussen het stel de laatste jaren steeds groter lijkt te zijn geworden, heeft Verhelst sterk het vermoeden dat haar man vreemdging. Nu hij is verdwenen, worden verschillende gebeurtenissen op het Waddeneiland op losse schroeven gezet.

Van Texel naar Zweden

Furie is het zevende, los te lezen, deel in de Texelse Thriller-reeks van Van Beek. Het eerste boek, Drift, stond in 2013 op de shortlist van de Crimezone Debuutprijs. Terwijl Telander met haar rechercheteam een mogelijke minnares van Kos op het spoor is, slaat tijdens hun speurtocht het noodlot toe. Een brand in Oosterend doet veel bewijsmateriaal letterlijk in rook opgaan. Telander schakelt de hulp in van forensisch rechercheur Daphne Dirks en samen komen ze gaandeweg het boek voor nog veel hetere vuren te staan. De verhaallijn wisselt tussen verschillende personages. Furie neemt de lezer mee van Texel naar het koude Eksjö in Zweden waar twee mensen door autopech met elkaar in contact komen. Van Beek weet deze gure, besneeuwde Scandinavische omgeving levendig te beschrijven en laat de verschillende verhaallijnen uiteindelijk naadloos samenkomen.

Furie is een bloedstollende pageturner

De excentrieke Telander heeft ook in dit nieuwe deel van de thrillerreeks een turbulent liefdesleven dat zich volgens een vaste formule ontspint. Furie bevat een flink aantal spannende plotwendingen, maar de personages reageren hier vaak voorspelbaar op. Dit komt omdat de personages, hoewel ze zeker divers zijn, ook stereotyperend zijn en de lezer op afstand houden. In crimeseries op tv zie je dit ook vaak, en bij het hoofdpersonage Telander werkt deze methode goed. Maar op papier wil je je als lezer toch bij minstens één personage kunnen onderdompelen in de gevoelige kanten van die persoon zodat je wordt geraakt. Vlot schrijft Van Beek zeker wel, en gruwelijke scenes schuwt hij niet. Dit maakt van Furie een afstandelijke, maar wel bloedstollende pageturner met een vurig randje.

📖 Ook lezen? Koop hier Furie of steun je boekhandel via Libris.

Eindoordeel: Furie (Texelse Thriller #7)
4