The Circle: techno-thriller maakt ondanks missers de cirkel rond

15 juni 2017
Is de verfilming Eggers' Orwelliaanse roman trouw gebleven?
the-circle-movie_header

Een tijdje terug las ik op aanraden van een vriend Dave Eggers’ Orwelliaanse roman The Circle. Dit voorjaar is deze roman naar het witte doek gebracht door producer James Ponsoldt. In zijn bestseller laat Eggers onze huidige internetgiganten versmelten tot één grote tech-corporatie: The Circle. Het bedrijf is compleet met campus vol activiteiten voor al haar medewerkers. The Circle streeft naar een wereld waarin iedereen 24/7 ‘transparant’ is. Alles wordt hier gedeeld en privacy wordt als een serieuze wandaad beschouwd.

Van kajak naar klantenservice

In de openingsscène van deze techno-thriller peddelt Mae Holland (Emma Watson) ongestoord rond in haar kajak omgeven door de rust van de natuur. In de daaropvolgende scènes zien we een plattelandsmeisje met een saai kantoorbaantje. Maar wel één omringd met lieve ouders (vader leidt aan MS) en een zorgzaam ex-vriendje Mercer (Ellar Coltrane). Wanneer Mae via studievriendin Annie (Karen Gillan) een baantje bij The Circle aangeboden krijgt, ziet Mae kans om haar saaie leventje radicaal om te gooien. Ze kan vrijwel direct aan de slag bij de klantenservice van het bedrijf. Wat volgt is een stroom TED-achtige lezingen van de charismatische ‘wijze man’ Eamon Bailey (Tom Hanks) over de onmisbaarheid van social media. Hij predikt over het belang van het Facebook-achtige TruYou en de noodzaak om overal ter wereld cameraatjes te plaatsen in de vorm van een oogbal.

Secrets are lies, sharing is caring, pivacy is theft

Terwijl de kijker het gedrag van de medewerkers van The Circle beschaamd weglacht, zien we Mae nog een stapje verder gaan. Zij is immers blind voor de dystopische koers die de samenleving volgens Eggers vaart. Ze ziet in plaats daarvan nog meer mogelijkheden voor het technologiebedrijf. Waarom zou The Circle niet ook deelnemen aan politiespeurwerk? Of ingezet worden tijdens de verkiezingen? Want, zoals de slogan hier luidt: Secrets are lies, sharing is caring en privacy is theft.

De kunst van de geloofwaardigheid

Ponsoldt weet de lijn tussen onze realiteit en de beangstigende mogelijkheden die deze ons in de nabije toekomst kan bieden, dun te houden. Deze unheimliche sfeer wordt vooral overeind gehouden door Mercers zichtbare afkeer van alles wat met digitalisering te maken heeft. Hij confronteert meerdere malen Mae hierover. Ook Hanks levert een voortreffelijke acteerprestatie. Hij weet Eamon Bailey neer te zetten als innemend vaderfiguur die zijn ‘kinderen’ zoet weet te houden terwijl zíjn plannen in werkelijk niet zo zoetjes zijn. Watson voldoet in alle opzichten aan het beeld van Mae als onschuldig plattelandsmeisje met dromen en ambities. Problematisch wordt het echter wanneer zij daadwerkelijk opklimt binnen de corporatie en de oprichters tijdens een meeting de wet voorschrijft. Haar vriendin Annie heeft – ondanks haar jaloerse drijfveren – meer dan gelijk als zij Mae’s plannen openlijk ter discussie stelt.

De cirkel is rond

Eggers werkt in zijn boek behoedzaam toe naar de onthulling van de ware identiteit van de mysterieuze Circle-oprichter. Het is dan ook een enorme plotwending wanneer dit geheim boven water komt. In Ponsoldts bewerking komt deze openbaring wat plompverloren uit de lucht vallen. Voor kijkers die het boek niet gelezen hebben is de film best aardig. De spannende momenten worden bovendien goed aan elkaar geregen door Danny Elfmans spookachtige digitale deuntjes. Voor de lezers onder ons doet de film echter toch een beetje zeer. Er missen teveel details uit het boek. Met de slotscène – een kajakkende Mae, zichtbaar gelukkig en omringd door drones – is de cirkel dan wel weer mooi rond.

Eindoordeel: The Circle (2017)
3.2

Voor kijkers die het gelijknamige boek niet gelezen hebben is The Circle best aardig. De spannende momenten worden goed aan elkaar geregen door Danny Elfmans spookachtige digitale deuntjes. Voor de lezers onder ons doet de film toch een beetje zeer en missen er te veel details uit het boek.

Productie: James Ponsoldt | Cast: Emma Watson, Tom Hanks, Karen Gillan, e.a. | Scenario: Dave Eggers, James Ponsoldt, e.a. | Duur: 110 min. | Genre: Drama, Science-Fiction, Thriller | Jaar: 2017