Originele titel: Billy the Kid and the vampyres of Vegas & The Death of Joan of Arc
Uitgeverij: Boekerij
Bladzijdes: 95
ISBN: 978-90-225-6842-2
Prijs: 7,50
Sterren: 3.5/5

Als aanvulling op De geheimen van de onsterfelijke Nicolas Flamel-reeks verscheen in 2013 de eerste korte verhalenbundel Billy the Kid en de vampiers van Vegas & De dood van Jeanne d’Arc.  De bundel bevat twee korte verhalen (in de Flamel-serie gecategoriseerd als deel #4.5 en #5.5) waarin Michael Scott (1959) de onsterfelijke humani Billy the Kid, de legendarische krijgster Scáthach en de mysterieuze Jeanne d’Arc in de schijnwerpers zet.

Het eerste en langste verhaal vertelt over de wijze waarop Billy the Kid en Scáthach de Schaduw elkaar voor het eerst ontmoeten. Scathach runt in San Francisco een dojo en geeft les in vechtsporten. Billy the Kid is nog maar net gewend aan zijn onsterfelijkheid en mist vooral de adrenaline wanneer hij over de weg scheurt in zijn rode Ford. In opdracht van zijn meester lokt hij Scáthach naar Las Vegas waar een stel bloeddorstige vampiers haar opwachten. Één vampier in het bijzonder heeft zelfs nog een appeltje met Scáthach te schillen door iets wat in het verleden is gebeurd.

Het tweede verhaal (dat al eventjes aan bod kwam in De Magiër) is weliswaar korter, maar vertelt heel gedetailleerd hoe Jeanne d’Arc helemaal niet op de brandstapel is gestorven, maar net op het nippertje door Scáthach werd gered! Het verhaal is als getuigenverslag opgetekend door de soldaat William van York als onderdeel van zijn testament. Een krachtig verhaal dat verklaart hoe de nationale heldin van Frankrijk zo’n grote rol in de Nicolas Flamel-reeks heeft kunnen spelen.

Allebei de verhalen spelen zich ruim voor de geboorte van Sophie en Josh Newman af. Het boekje is een aanrader als je met veel plezier de zesdelige Flamel-reeks hebt gelezen en hier geen genoeg van kon krijgen. De context van de boekenserie voegt bovendien het nodige toe aan deze korte verhalen die op zichzelf staand de lezer wellicht minder zullen meeslepen.

Lees hier mijn recensie van het eerste deel van de Nicolas Flamel-reeks: De Alchemist