Wie vlucht en wie blijft: een veelbewogen vroege volwassenheidLeestijd: 4 min.

22 februari 2021
wie-vlucht-en-wie-blijft_ferrante-header

Titel: Wie vlucht en wie blijft (De Napolitaanse Romans #3)
Originele titel: Storia di chi fugge e di chi resta volume 3
Auteur:
Elena Ferrante
Uitgeverij:
Wereldbibliotheek
Vertaling: Marieke van Laake
Genre:
Roman, Coming-of-age
Bladzijdes:
416
Uitvoering:
Paperback
ISBN:
978-90-284-2797-6

Link naar mijn recensie van het tweede deel: De nieuwe achternaam

Zoals we van Elena Ferrante inmiddels gewend zijn, pakt Wie vlucht en wie blijft de rode draad in het voorgaande deel naadloos op. Maar niet voordat Ferrante een blik werpt op de toekomst waarin haar twee hoofdpersonages, Elena en Lila, als zestigers door de wijk lopen en een noodlottig ongeval zien gebeuren. Dat ze nog lang contact houden is zeker, al is er veel gebeurd in het leven van de twee vrouwen. Na hun kindertijd (De geniale vriendin) en adolescentie (De nieuwe achternaam) is het in Wie vlucht en wie blijft tijd om de vroege volwassenheid van Elena en Lila uit te pluizen.

Let op: Deze recensie bevat enkele milde spoilers!

Een wereld van verschil in Wie vlucht en wie blijft

Na een turbulent huwelijk en een korte affaire met Nino Sarratore, is Lila inmiddels gescheiden van kruidenier Stefano Carracci. Ze werkt nu onder erbarmelijke omstandigheden in de vleesfabriek van Bruno Soccavo – ja, de wolfachtige studievriend van Nino uit boek twee. Lila moet daarnaast voor haar kind zorgen. Elena is gaan studeren in Pisa, heeft een succesvol boek geschreven en gaat trouwen met Pietro, een veelbelovende professor. Na de trouwerij gaat ze met haar man in Florence wonen waar ze in een heel ander milieu terechtkomt dan ze vanuit haar jeugd in de buitenwijk van Napels is gewend. Elena heeft ook hier weer moeite om zich aan te passen, maar probeert zich zo goed mogelijk naar de etiquette van de bourgeoisie te schikken.

De communisten vs. de fascisten

Ondertussen is Lila gaan samenwonen met Enzo Scanno, met wie ze in eerste instantie geen liefdesrelatie heeft. Het werk in de fabriek breekt haar op en het wordt steeds duidelijker dat er sprake is van misstanden tussen de fabriek en de fabrieksarbeiders. Het is bovendien een tijd van politieke onrust tussen de communisten en fascisten. Elena regelt een manier om Lila van de fabrieksrellen te redden. Lila keert samen met Enzo en haar kind terug naar de oude wijk in Napels waarna de twee vriendinnen elkaar dreigen te verliezen. Elena richt zich op haar intellectuele leven in Florence. Ze wordt moeder en relatieproblemen steken de kop op. Ter afleiding probeert Elena zich te focussen op haar nieuwe boek; de tijd dringt als zij haar naam in de literaire wereld wil vestigen. Ook Lila pakt haar leven weer op. Samen met Enzo volgt ze een IBM-cursus en ze gaan allebei de digitalisering in.

Wie vlucht en wie blijft ontleedt met kenmerkende precisie

Wie vlucht en wie blijft wordt opnieuw verteld vanuit het perspectief van Elena. Ferrante weet met haar kenmerkende precisie de twee vrouwen te ontleden. Ze spaart hierbij de bijpersonages niet. Ondanks de verschillende wendingen in hun leven, blijven Elena en Lila met elkaar bezig. Lila heeft haar leven veranderd en stort zich nu vol overgave op haar nieuwe werk. Elena heeft op het gebied van studie en schrijfwerk al veel voor elkaar gebokst. Toch is ze gefascineerd door Lila’s vindingrijkheid en haar manier om alles en iedereen naar haar hand te zetten. Lila wenst nog steeds dat Elena succesvol wordt; nog succesvoller dan ze al is. Ze is dan ook geschokt wanneer ze hoort dat Elena haar leven drastisch om wil gooien en een boek wilt laten uitgeven waarvan ze vindt dat die het talent van haar jeugdvriendin teniet doet.

Vriendschap tegen een politiek-feministisch décor

De thema’s die het tweede deel uit De Napolitaanse Romans al een beetje aanstipte, worden in Wie vlucht en wie blijft grondiger beschreven. Zo neemt Ferrante uitgebreid de tijd om politieke conflicten, intriges en opstanden uit te leggen. Elena’s groeiende interesse in politiek draagt hier aan bij. Dit maakt Wie vlucht en wie blijft erg sterk. Daarnaast gaat de jongvolwassen Elena op zoek naar de vraag wat het betekent om een hoogopgeleide vrouw te zijn in de roerende jaren zestig van de vorige eeuw. Heeft Elena eigenlijk wel een eigen stem, of praat ze enkel mee met de intellectuele mannen (die toen in de meerderheid waren)? Daarnaast spelen moederschap, liefde en vriendschap nog altijd belangrijke rollen binnen de rode draad van dit boek uit de vierdelige reeks. Wie vlucht en wie blijft leest met vlagen vrij feministisch en geeft een interessante kijk op het leven van vrouwen in een door mannen gedomineerd Italië. Uiteraard laat Ferrante ook hier de lezer weer achter met een cliffhanger en wil je zo snel mogelijk verder in deel vier!


Steun je lokale boekhandel via Bazarow of schaf Wie vlucht en wie blijft hieronder aan.

Eindoordeel: Wie vlucht en wie blijft
4
Volg mij op:

Geen reacties

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: