The Red Turtle: subtiele animatiefilm maakt van overleven iets magisch

27 februari 2017
, ,
Cast Away meets animatie in The Red Turtle.
the-red-turtle-film_header

Gisteren vond de jaarlijkse uitreiking van de Oscars plaats en The Red Turtle (2016) was een van de genomineerde films in de categorie animatie. De Frans-Japanse film is het resultaat van een samenwerking tussen de Nederlandse regisseur Michael Dudok de Wit en Studio Ghibli (o.a. When Marnie Was There, 2014).

Aanspoelen op een onbewoond eiland

Na een hevige storm spoelt een schipbreukeling aan op een eiland. Afgezien van enkele krabben, vissen en meeuwen is het eiland volledig verlaten. De Robinson Crusoë zal er maar het beste van moeten maken. Het enkele schip dat langskomt, vaart te ver van het eiland af om de man te kunnen horen roepen. Deze verlatenheid wordt nog wat meer benadrukt door het feit dat dialogen in de gehele film ontbreken. Er zijn af en toe slechts wat stille kreten te horen.

Een betoverende ‘red turtle’

Vanaf de eerste seconde is de kijker getuige van de manieren die de man aanwendt om op het eiland te overleven. Terwijl de tijd duidelijk verstrijkt, worden zijn technieken steeds ingenieuzer. Er is echter één ding dat maar niet wil lukken, en dat is het bouwen van een sterk vlot waarmee hij het eiland kan verlaten. Hoe langer de man op het eiland verblijft, hoe meer het eiland tot leven lijkt te komen. De wanhoop en eenzaamheid slaan toe, maar dit verandert wanneer een groep betoverende rode schildpadden op het eiland aanspoelt. Welke boodschap hebben zij voor hem?

Overleven met een magisch tintje

The Red Turtle lijkt in het begin net Cast Away (2000) ‘meets animation’ te worden, maar vanaf de tweede helft krijgt de plot een magisch tintje. De man leert om te gaan met zijn nieuwe leven op het eiland en het ondenkbare wordt verwezenlijkt. Hoewel de focus hier dikker komt te liggen op de cyclus van het leven, blijft het overleven als thema op de achtergrond aanwezig. De makers weten de verwoestende kracht van de natuur dramatisch neer te zetten. Iets waar in dit digitale tijdperk eigenlijk steeds minder bij stilgestaan wordt.

Lijn tussen realiteit en fictie is dun in The Red Turtle

De overheersende stilte in de film wordt afgewisseld met subtiele natuurgeluiden en de betoverende soundtrack door Laurent Perez. The Red Turtle schotelt de kijker simpele, korrelige en zo nu en dan verrassend gedetailleerde landschappen voor. De kijker waant zich anderhalf uur lang in een tragisch sprookje waarin veel open plekken niet worden opgevuld en de lijn tussen realiteit en fictie erg dun is. Hierin schuilt echter de kracht van de film: het is aan de kijker om te bepalen wat echt is en wat niet. Op welke manier zou jij overleven?

Eindoordeel: The Red Turtle (2016)
4

The Red Turtle schotelt de kijker simpele, korrelige en zo nu en dan verrassend gedetailleerde landschappen voor. De kijker waant zich anderhalf uur lang in een tragisch sprookje waarin veel open plekken niet worden opgevuld en de lijn tussen realiteit en fictie erg dun is.

Productie: Michael Dudok de Wit | Voice Cast: – | Scenario: Michael Dudok de Wit, Pascale Ferran, e.a. | Duur: 80 min. | Genre: Animation, Fantasy | Jaar: 2016