Black Mirror #3: sterk vervolg dat confronteert en choqueert

3 november 2016

Een tijdje terug schreef ik een recensie over seizoen 1 en 2 van de satirische serie Black Mirror (2011-) van Charlie Brooker. Onlangs verscheen seizoen 3 met zes nieuwe afleveringen over de keerzijde van technologie. Lees gauw verder om erachter te komen wat ik van het derde seizoen vind!

Deze recensie bevat enkele spoilers.

Nosedive

Het seizoen begint met de aflevering “Nosedive.” In deze toekomstige wereld worden mensen via een online platform beoordeeld door middel van het geven van sterren. In het begin zien we vooral foto’s en filmpjes die worden ‘geliked,’ maar al snel blijkt het veel verder te gaan dan dat. Zo wordt gedrag in het openbaar gekeurd, een slecht gesprek wordt bijvoorbeeld direct gestraft door iemand één ster te geven en vliegtickets of huizen worden enkel verkocht als je een bepaald aantal sterren hebt. Om je gemiddeld aantal sterren te verhogen, zul je je overal voorbeeldig moeten gedragen (lees: nep) en kun je jezelf maar beter omgeven met mensen die veel sterren hebben. Tijdens de aflevering volgen we Lacie Pound die langzaamaan verstrikt raakt in dit web van sterren en krijg je als kijker een goed beeld van hoever mensen gaan om een bepaalde waardering te krijgen om verder te kunnen komen in het leven. Deze aflevering was niet spectaculair of schokkend zoals bij Black Mirror meestal het geval is. Toch was het wel een rustige eerste aflevering waarbij het meest schokkendste misschien wel was dat ik op een bepaald moment besefte dat deze online waardetoekenning eigenlijk nu ook gewoon (in mindere mate) al gebeurt.

Playtest

In “Playtest” volgen we Cooper die na de dood van zijn vader een wereldreis maakt. Hij belandt uiteindelijk in Engeland waar hij constateert dat zijn geld op is. Via Sonja, een meisje dat hij via een app ontmoet, komt hij in aanraking met het gamebedrijf van Shou Saito. Daar kan hij op een gemakkelijke manier (veel) geld verdienen door zich aan te melden als game tester. Cooper doorstaat de aanmelding en wordt overgehaald om mee te doen aan het spel Harlech Shadow – een virtual reality spookhuis waarin je grootste angsten werkelijkheid worden. Deze aflevering leek soms meer op een fragment uit een horrorfilm dan op een aflevering van Black Mirror, maar de plotwendingen op het eind en de uiteindelijke ontknoping maakten deze aflevering wel bloedstollend spannend. Ik moet zeggen dat ik op een gegeven moment een beetje moe werd van die gast, maar op het einde had ik wel met hem te doen.

Shut up and Dance

“Shut up and Dance” vind ik één van de spannendste en beste afleveringen van dit seizoen. De tiener Kenny wordt op zijn kamer bespioneerd via zijn laptop en wanneer ‘ze’ een gênant filmpje van hem maken, krijgt hij een mailtje waarin staat dat hij zijn nummer moet geven. Als hij dat niet doet, zullen ze het filmpje openbaar maken. Uit angst stuurt Kenny zijn nummer en vanaf dat moment hebben ‘ze’ alle informatie in handen om hem te chanteren. Hier maken ze dan ook goed gebruik van en de jongen krijgt de ene absurde opdracht na de andere. Uiteindelijk belandt hij samen met Hector in de auto en krijgen ze de opdracht om een bank te overvallen. Terwijl de situaties steeds gekker worden en uiteindelijk uit de hand lopen, had ik ook in deze aflevering behoorlijk met de personages te doen. Daarnaast ligt deze aflevering ontzettend dicht bij de werkelijkheid waardoor het nog enger wordt. De mensen achter de chantage blijven anoniem, wat het allemaal nog beangstigender maakt. Het slot vond ik stiekem best grappig, maar was eigenlijk wel ontzettend flauw.

San Junipero

De aflevering “San Junipero” komt vrij langzaam op gang. Yorkie en Kelly leren elkaar kennen tijdens het uitgaan in San Junipero – een levendig stadje aan de kust. Al snel wordt duidelijk dat ze elkaar wel leuk vinden, maar ook dat ze buiten San Junipero nog een ander leven hebben, waardoor de kijker zich afvraagt waar de aflevering precies naartoe zal leiden. Tijdens het kijken vergat ik soms dat ik een aflevering van Black Mirror keek, omdat de sfeer heel anders aanvoelt en de personages dit keer best wel goed uitgewerkt worden in plaats van enkel de situatie erom heen. Vrij laat wordt pas onthuld waar de aflevering heen gaat, hierdoor blijf je een beetje in spanning. Toen ik eenmaal wist hoe het in elkaar stak, vond ik deze aflevering één van de beste van het seizoen. Bij andere afleveringen van Black Mirror voel ik me na afloop opgelucht dat het met de technologie (nog) niet zover is, bij deze had ik daar een dubbel gevoel over. Het concept voelde heel onwerkelijk en op een bepaalde manier confronterend, omdat de technologie (helaas – jep, dat dacht dus even echt) die ze hier uitwerken niet bestaat en je na je dood gewoon ‘weg’ bent. Aan de andere kant zou ik ook zo snel niet weten welke keuze ik zelf zou maken als dit werkelijk bestond. Voor de verandering was er een goed einde en dat bijbehorende liedje heb ik sindsdien nog steeds in mijn hoofd.

Men against Fire

“Men against Fire” sprak me in eerste instantie niet zo heel erg aan, maar gaandeweg het verhaal werd wel duidelijk dat ook hier weer een belangrijk thema wordt behandeld. We maken kennis met een groep militairen die jagen op ‘Roaches’ – een soort vampierachtige zombies. Wanneer een soldaat, Stripe, in een gevecht verzeild raakt met één van de Roaches, blijkt het wezen een klein apparaatje bij zich te hebben. Stripe komt ermee in contact en vanaf dat moment ziet hij dat de Roaches helemaal niet bestaan, maar eigenlijk gewoon onschuldige mensen zijn. De aflevering bouwt hierop verder en we zien dat het leger van de militairen een soort hersenloze moordmachines maakt, zelfs ’s nachts hebben ze controle over hen door ze als beloning erotisch getinte dromen te ‘geven.’ Zolang de soldaten de mensen als Roaches zien, zullen ze in staat zijn om ‘de vijand’ uit te vermoorden. Als ze gewone mensen voor zich zouden hebben staan, zullen ze veel minder snel schieten, aldus de theorie. Wanneer Stripe’s psycholoog opmerkt dat hij geen Roaches meer ziet, kan Stripe kiezen om te worden opgesloten en zijn herinneringen aan de vele gevechten opnieuw te beleven of hij kan zijn geheugen laten wissen. Vooral de uitleg van de psycholoog vond ik best goed en mindfuck. Over Stripe zelf komen we verder niet veel te weten waardoor de aflevering toch wat afstandelijk blijft.

Hated in the Nation

De slotaflevering, “Hated in the Nation”, duurt bijna anderhalf uur, dus mijn verwachtingen waren hooggespannen. In deze futuristische wereld zijn de bijen uitgestorven en vervangen door robot bijen. Wanneer er plotselinge moorden plaatsvinden komt een team van detectives in actie om de zaak te onderzoeken. Al snel komt de kijker erachter dat het mogelijk is om de robot bijen te hacken. Op het internet is een spel actief en op twitter maken gebruikers veelvuldig gebruik van de bijbehorende hashtag ‘DeathTo’ waarmee ze kunnen aangeven welke persoon dood moet gaan. De bijen zullen dan op die persoon afgaan en zich vervolgens nestelen in de dorsal posterior insula, oftewel het pijn centrum van de hersenen. Om de pijn te beëindigen zal de persoon uiteindelijk zelfmoord plegen. Ik vind dit een sterke aflevering, omdat het niet alleen indirect de klimaatverandering e.d. onderstreept, maar ook omdat het verschillende aspecten aanhaalt, waaronder internet pesten. Uiteindelijk is het ook nog eens de vraag of de ‘schuld’ nu ligt bij de technologie of bij de mens. De aflevering bevat op het einde nog een verrassende plottwist die ik wel wist te waarderen. Het open einde zorgt ervoor dat je nog even over de boodschap na kan denken. Zeker één van mijn favoriete afleveringen van dit seizoen.

Lees hier mijn recensie van Black Mirror #4

Eindoordeel: Black Mirror #3 (2016)
4