Orange: emotioneel slice-of-life verhaal met diverse tijdlijnen

6 juli 2017
, , ,
Orange laat je even bij het verleden stilstaan.
orange-anime_header

In Orange ontvangt de 16-jarige Naho Takamiya op een dag een doos vol brieven uit de toekomst. Deze brieven heeft Naho aan zichzelf geschreven toen ze als 26-jarige met spijt en weemoed terugkijkt op haar middelbare schooltijd. Naho had in die tijd een hechte vriendengroep en ze waarschuwt haar jongere zelf om te letten op Kakeru Naruse. Kakeru was een uitwisselingsstudent die al snel in hun vriendenkring werd opgenomen. Flashforwards laten de kijker zien dat de vrienden elkaar tien jaar later nog steeds spreken, maar dat Kakeru er niet bij is. Waarom niet? Wat is er met hem gebeurd?

Orange is een emotioneel slice-of-life verhaal

Orange (2016) is gebaseerd op de gelijknamige manga gecreëerd door Ichigo Takano. De anime werd geproduceerd door Telecom Animation Film en geregisseerd door Hiroshi Hamasaki. Orange vertelt het verhaal van de verlegen scholier Naho en de groeiende liefde tussen haar en Kakeru. Dit slice-of-life verhaal bevat veel emotionele scènes. Hierin zal Naho haar onzekerheden moeten zien te overwinnen als ze beseft dat Kakeru niet uit haar leven hoeft te verdwijnen als zij de juiste keuzes maakt.

Een zwaarmoedig décor

Naho’s vriendengroep bestaat uit zeer verschillende personen die voor de kijker erg kenmerkend zijn. Luchtige momenten wisselen de emotionele momenten af. Deze scènes worden lichtzinnig aan elkaar geregen door de muzikale klanken van Hiroaki Tsutsumi. Desondanks blijft op de achtergrond telkens een bepaalde mate van zwaarmoedigheid hangen. Wellicht komt dit door de nostalgie naar vervlogen tijden die de personages in de anime zo goed op de kijker weet over te brengen. Bovendien wordt het ook steeds duidelijker dat Kakeru niet lekker in zijn vel zit. Hij dreigt zich zelfs te verliezen in een depressie…

Vastgelopen emoties in Orange

Langzaam maar zeker ontrafelt Naho samen met haar vrienden Kakeru’s donkere geheim. Door Naho’s onzekere karakter kabbelt het verhaal rustig voort. Soms lijkt er geen vooruitgang in te zitten. Opvallend is dat Naho veel steunt op haar vrienden. Zij lijken Kakeru vaak beter te begrijpen dan ze zelf doet. De brieven uit de toekomst geven haar een richtlijn hoe zij moet leven om Kakeru te ‘redden’, maar dat betekent ook dat zij haar oude gewoonten zal moeten doorbreken. Op de momenten dat dit niet lukt, loopt ook de anime vast. Als kijker zie je dat Naho haar best probeert te doen. Maar frustrerend is het soms wel.

Reizen door verschillende tijdlijnen

In het tweede deel van deze dertien afleveringen lange anime komen de makers op de proppen met een uitwerking van het concept tijdreizen. Naho komt er dan achter dat zij het verleden niet kan veranderen. Althans, niet in deze tijdlijn. Orange suggereert dat elke verandering in het verleden slechts een nieuwe tijdlijn toevoegt met oneindig veel mogelijke uitkomsten. Deze uitkomsten zijn het gevolg van andere keuzes en toevalligheden. Zo zal er een nieuwe tijdlijn worden toegevoegd als Naho Kakeru weet te redden. Deze zal echter altijd bestaan naast de tijdlijn waarin hij zal verdwijnen. Dit zijn interessante ideeën, maar de anime slaat er tegen het eind iets in door. Dit houdt de focus van het daadwerkelijke verhaal – het verhaal van Naho en Kakeru – weg.

Suwa, suwa, suwa

Op het internet zijn vele theorieën te vinden over waar de naam ‘Orange’ mogelijk op zou slaan. Zo is oranje in het Boeddhisme de kleur van verlichting; de hoogste staat van perfectie… Maar er is er ook een die ik nog nergens heb gelezen. Is het iemand opgevallen dat Suwa’s haar best wel oranje is? En dat hij als enige in staat is om de vriendengroep telkens weer aan elkaar te lijmen? Er zijn nog wel meer redenen, al kan ik die hier helaas niet noemen in verband met spoilers. Dus dat. Tot zover mijn theorie. Orange biedt de kijker sterke psychologische karakterschetsen van de personages. De serie is een aanbeveling voor iedereen die weer even terug in de tijd wil naar het veelbewogen tienerleven op de middelbare school en tegelijkertijd in een emotioneel verhaal wil duiken waarin flashbacks en flashforwards elkaar naadloos afwisselen.

Orange is te zien op Crunchyroll.

Eindoordeel: Orange (2016)
3.7

Orange biedt de kijker sterke psychologische karakterschetsen van de personages. Een aanbeveling voor iedereen die weer even terug in de tijd wil naar het veelbewogen tienerleven op de middelbare school en tegelijkertijd in een emotioneel verhaal wil duiken waarin flashbacks en flashforwards elkaar naadloos afwisselen.

Productie: Hiroshi Hamasaki | Voice Cast: Kana Hanazawa, Seiichiro Yamashita, Makoto Furukawa, e.a. | Scenario: Yuko Kakihara, Ichigo Takano | Duur: 13 afl. van 24 min. | Genre: Animation, Drama, Romance | Jaar: 2016