Originele titel: Tabineko Ripoto (旅猫リポート)
Auteur: Hiro Arikawa
Uitgeverij: Ambo|Anthos
Vertaling: Sander Schoen
Bladzijdes: 239
ISBN: 978-90-263-4128-1

Satoru Miyawaki is al sinds zijn jeugd gek op katten. Wanneer hij in zijn straat een gewonde kater vindt, neemt de Japanner de zwerfkat vastbesloten onder zijn hoede. Nana, ‘zeven’ in het Japans – zoals Satoru de kat vanwege zijn knik in de staart noemt – knapt zienderogen op. Er ontstaat vervolgens een innige vriendschap tussen de gevoelige Satoru en de eigenwijze Nana. Maar dan stort Satoru’s leven plotseling in en samen met Nana gaat de man op reis.

Kat zoekt baasje

Satoru’s roadtrip is geen doelloos tripje door Japan. Zoveel wordt al snel duidelijk. Voor zijn vertrek heeft Satoru zijn jeugdvrienden namelijk stuk voor stuk een brief geschreven met de vraag: Kan ik Nana hier in veilige handen achterlaten? Als eerste bezoekt Satoru zijn vriend Kosuke die tegenwoordig de fotostudio van zijn vader runt. Vervolgens reist hij naar Daigo die op het platteland woont en tot slot naar Shusuke en Chikako; een echtpaar met een pension aan de voet van de berg Fuji. Ieder bezoekje halen de personages samen gretig herinneringen op aan hun (middelbare)schooltijd. Open plekken worden geleidelijk aan opgevuld. Waarom moest Satoru zo vaak van school wisselen? En wat is er van Hachi – Satoru’s eerste kat; de naam betekent ‘acht’ in het Japans – terechtgekomen? Een nieuw baasje voor Nana vinden blijkt dan ook niet zo makkelijk te zijn. In de eerste plaats omdat Nana en Satoru behoorlijk aan elkaar gehecht zijn geraakt, maar ook omdat de omstandigheden net niet goed genoeg blijken te zijn om een kat in onder te brengen.

Standpunten van mens en dier wisselen elkaar af in Reisverslag van een kat

Reisverslag van een kat is een roman van bestsellerschrijfster Hiro Arakawa. Ze verwierf bekendheid met de vierdelige light novel serie Library Wars (2013). Reisverslag van een kat lijkt in eerste instantie door de ogen van Nana te worden verteld. Toch wisselt Arakawa vervolgens de standpunten tussen mens en dier gemakkelijk af. Dit heeft aandoenlijke scènes tot gevolg. Satoru en Nana zitten zoveel op dezelfde lijn, dat hun connectie haast telepathisch is. Dit contrasteert sterk met Nana’s houding tegenover de overige personages. Deze worden eerder gekenmerkt door onbegrip, koppigheid en een scheut kattig sarcasme.

Satoru’s levensverhaal is alles behalve vlekkeloos

Vroeg in de roman rijst de vraag waarom Satoru zijn kat eigenlijk weg gaat doen. Hij is er toch zo gek op? Arakawa laat de lezer tot ver over de helft van het boek gissen. De gebeurtenissen in de roman geven hier ook reden toe, want Satoru’s jeugd is alles behalve vlekkeloos verlopen. In Arakawa’s vlotte schrijfstijl (en een prachtige vertaling vanuit het Japans door Sander Schoen) ontvouwt zich Satoru’s levensverhaal. De roman blijft daarnaast stilstaan bij al het moois dat de natuur te bieden heeft – van de weidse oceaan en bergen sneeuw tot de vallende lentebloesem.

Reisverslag van een kat is voor de liefhebbers van Hachiko

Arakawa weet de typische gedragingen van een kat bovendien perfect op papier te zetten. Katten staan in Japan symbool voor geluk. Satoru heeft misschien niet zoveel geluk, maar weet iedere situatie toch te overwinnen met een dosis optimisme. Dit creëert het beeld van een man die iedere tegenslag wel aan kan. Wanneer langzaamaan duidelijk wordt dat de plot een onafwendbare maar rampzalige koers vaart, is het voor de lezer dan ook wel even slikken. Reisverslag van een kat is een prachtige roman over ware vriendschap. Voor liefhebbers van katten, maar ook Hachiko: A Dog’s Tale. Want je hoeft écht niet per se een kattenliefhebber te zijn om dit boek te waarderen!

Eindoordeel: Reisverslag van een kat
4.5