Suzume bevat wormhole naar een apocalyptische roadtrip.
Na het overweldigende succes van Your Name en Weathering With You (Comix Wave Films) is Japanse regisseur-scenarist Makoto Shinkai terug. Bij veel Nederlanders is hij misschien nog niet zo bekend, maar in Japan wordt hij in één ademteug genoemd met Hayao Miyazaki (Studio Ghibli). Ook onder animefans is hij al jarenlang een naam om in de gaten te houden. Dat zijn nieuwste film Suzume hier direct in de ‘grote’ bioscoop te zien is, is dus helemaal niet zo verrassend! Terwijl Shinkais vroegere werk vooral ging over de grootse emoties van tieners, draait het in zijn laatste films om natuurgeweld, tijdverschuivingen en een vleugje Japanse mythologie waar een liefdesverhaal doorheen verweven is. In Suzume volgt de kijker de 17-jarige Suzume Iwato. Sinds de dood van haar moeder woont ze bij haar tante op het zuidelijke eiland Kyushu. Op weg naar school komt ze een mysterieuze jongen tegen. Het is Souta Munakata die op zoek is naar verlaten plekken en ruïnes. Suzume helpt de knappe onbekende jongen, maar raakt vervolgens betrokken bij zijn werk als Closer van deuren die opeens overal in Japan op geheimzinnige wijze opduiken.
Een drempel tussen twee werelden
Geïnspireerd op de zware Tohoku aardbeving en tsunami in 2011, blijken de deuren al snel verband te houden met deze allesvernietigende natuurkrachten. Samen met Souta trekt Suzume door heel Japan om via deze ‘wormholes’ rampen te stoppen. Zo neemt het verhaal de kijker mee naar het eiland Shikoku, havenstad Kobe, Tokyo en uiteindelijk de regio des onheils: Tohoku. Zoals we van Shinkai gewend zijn worden deze plaatsen vanuit zijn hyperrealistisch oogpunt nog mooier dan in het echt. Verwacht in Suzume opnieuw uiterst gedetailleerde luchtpartijen, zonlicht dat op ieder oppervlak uiteenspat in kleuren uit het volledige kleurenspectrum en Urbex-locaties waar de overwoekering en het verval van het scherm af spatten. Daarnaast is het knap om te zien hoe Shinkai achter de drempel van het realisme een wereld van verbeelding creëert. Dit begint al bij de scheiding tussen de ‘gewone’ wereld en de Ever-After. De lijn tussen twee werelden wordt helemaal flinterdun gemaakt wanneer nietsvermoedende forenzen in de spits reizen op het moment dat Suzume een dreigende ramp stopt. De animatie wisselt vloeiend af en de actie wordt nog wat meer aangezet door wervelende camera’s die de kijker vanuit diverse hoeken meeslepen in de gebeurtenissen.
Persoonlijke en collectieve rouw in Suzume
De soundtrack wordt in Suzume wederom verzorgd door de band RADWIMPS. Dit keer nog subtieler dan in Weathering With You waardoor het muzikaal vrijwel geheel instrumentaal is. (Met hier en daar inbreng van Aziatische klanken.) Het blijft lang onduidelijk waarom juist Suzume in staat is om Souta te helpen. Uiteindelijk passen de verschillende stukjes informatie als een puzzel in elkaar en weet Suzumes persoonlijke verhaal een gevoelige snaar te raken. Shinkai blijft trouw aan de verhaalformule die Your Name zoveel succes heeft gebracht. Eén jongen en één meisje raken verwikkeld in een dreigende ramp met bovennatuurlijke twist. Toch wijkt de invulling van het liefdesverhaal in Suzume af doordat Souta lange tijd verandert in niets minder dan Suzumes kinderstoeltje. Dit levert, samen met Suzumes drang naar vrijheid en de toevoeging van het snelle katje Daijin, de nodige luchtige scenes op. Dat mag ook wel, want Shinkai vertelt hier een zwaar verhaal. Een persoonlijk verhaal over rouw en verlies, maar ook het verhaal dat veel Japanners treft en over collectief trauma handelt. In This Corner of the World verwerkte de atoombomaanvallen op Hiroshima en Nagasaki in 1945. Suzume tracht nu traumatische ervaringen door natuurgeweld te verwerken aan de hand van verpletterend mooie animatie. Dat Shinkai zijn vorige twee films nodig had om uiteindelijk hier te komen, is dan ook veelbelovend om te zien.
Suzume is te zien in de bioscoop.
Eindoordeel: Suzume (2022)
Samenvatting
In Suzume volgt de kijker de 17-jarige Suzume Iwato. Op weg naar school komt ze een mysterieuze jongen tegen. Deze Souta Munakata zoekt naar verlaten plekken en ruïnes. Suzume helpt hem, maar raakt vervolgens betrokken bij zijn werk als Closer van deuren die opeens overal in Japan op geheimzinnige wijze opduiken. Wat volgt is een wervelende apocalyptische roadtrip die door Shinkai aan de hand van verpletterend mooie animatie in beeld wordt gebracht. Suzume behandelt naast persoonlijk verlies, collectieve rouw om de aardbeving en tsunami in Tohoku in 2011.
Regie & Productie: Makoto Shinkai, Genki Kawamura, e.a. | Voice Cast: Nanoka Hara, Hokuto Matsumura, Eri Fukatsu, e.a. | Scenario: Makoto Shinkai | Duur: 122 min. | Genre: Animation, Action, Adventure | Jaar: 2022
- Het kleine heelal: jeugdboek brengt lezer ondanks zware thema’s in hogere sferen - 10 oktober 2024
- Schatpakkers (Kinderboekenweekgeschenk 2024): pakkend verhaal over het vinden van je eigen wijsheid - 7 oktober 2024
- Ik hep huis: empathisch verslag zoekt naar verbinding tussen twee culturen - 30 september 2024
Ontdek meer van Eline schrijft hier
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.
Geen reacties